מבזק מס מספר 98 - 12.1.2005

מיסוי ישראלי - חיוב במס באופן ליניארי גם לגבי ריבית בגין ניירות ערך זרים

במבזק מס מספר 78 התייחסנו להצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון 141), אשר כללה שלושה נושאים מרכזיים:

1. מחיקת המונח שוק מוסדר.

2. הפחתת שיעורי המס ל- 25%, במכירת נייר ערך שנרשם למסחר בבורסה, בהקשר לחברה "בחוק התיאומים" (סעיף 101א' לפקודה).

3. הקדמת הקלות המס בגין ניירות ערך זרים כבר לשנת 2005.

ביום 30.12.2004 פורסם תיקון 142 לפקודת מס הכנסה בספר החוקים, לפיו המרכיב היחידי בהצעת החוק שהתקבל בפועל (הצ"ח 141), הינו הקדמת הקלות המס בגין ניירות ערך זרים.

מעיון בדבר החקיקה המעודכן, עולה כי בניגוד להצעת החוק, בה נקבע כי חבות המס בגין תשואות על ני"ע זרים (ריבית, דיבידנד) תהא בהתאם לדין המס החל במועד קבלתן (במאובחן מחישוב רווח ההון עצמו המבוצע ליניארית לפי יחסי תקופות ההחזקה בנייר), בחקיקה שנתקבלה בפועל נקבע כי שיעור המס על ריבית בגין ני"ע זרים – חישוב המס לגביה יהא בהתאם למועד צמיחתה, ולא מועד תשלומה (שינוי זה לא נעשה לגבי דיבידנד).

לחקיקה זו השלכות מרחיקות לכת לגבי מי שהשקיע לדוגמא באג"ח בה הריבית משולמת בתום התקופהעל מנת "להרוויח" את שיעורי המס המוקלים (בזמנו החל משנת 2007 וכיוםהחל מ2005), כך שחבות המס בעניינו בעת קבלת הריבית תיגזר מתקופת האחזקה ומשך צמיחת הריביתובעצםיחול מעתה חישוב מס ליניארי הן על רווח ההון והן על הריבית.

מיסוי ישראלי - פירוק חברות סעיף 93א לפקודה

הצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת מטעם הממשלה מבקשת להאריך את התקופה לתחולת סעיף 93א' עד לתום שנת המס 2004.

כזכור, סעיף 93א' אפשר מהלך של פירוק מרצון של חברות "נותני שירותים" אשר הוקמו או שהחלו לפעול ב- 1 ביוני 2002, עם ביטול תקרות הביטוח הלאומי, כך ששיעור המס החל על רווחי החברה המתפרקת יהא עד שיעור המס השולי החל על היחיד.

מאחר שחלפה לה שנת 2004, ראוי כי במידה והצעת חוק זו תתקבל, תיקבע תחולתו של הסעיף לפירוק שיבוצע בשנת 2005.

ראוי אף כי ישולבו במסגרת התיקון תיקוני חקיקה לתקנות הפירוק מכוח הסעיף האמור אשר בחלק מהמקרים איינו את כוונת המחוקק לפטור ממס בעת הפירוק (כגון במצב של חלוקת דיבידנד בפועל טרם הפירוק).

מיסוי בינלאומי - הפחתת שיעורי המס ברומניה

כחלק מתהליך "יישור הקו" עם דרישות האיחוד האירופי, ירד שיעור מס החברות ברומניה החל מה- 1 בינואר 2005, מ- 19% ל-16%.

מהלך זה משווה את שיעור מס החברות ברומניה לשיעור מס החברות  בהונגריה. יחד עם זאת, יתרונה הפיסקאלי של רומניה טמון בכך שבניגוד להונגריה, בה מוטל מסמקומי בשיעור של עד 2% על הרווח הגולמי (בהתאם להוראות הספציפיות של הרשות המקומית), המתווסף למס החברות, ברומניה לא מוטל מס מקומי ולכן שיעור המס הסופי על רווחי חברה הינו 16%.

מנגד להפחתת המס האמורה, וכחלק מהמהלך האמור, עלה שיעור המס על חברות המוגדרות כ- micro companies,  חברות אשר אחד התנאים להגדרתן הינו כי מחזור הכנסתן אינו עולה  על 100,000 EURO בשנה , מ- 1.5% ל- 3%.

 

ביטוח לאומי - הכנסות שאינן חייבות בדמי ביטוח לאומי

בהתאם לחוות דעת של הלשכה המשפטית במוסד לביטוח לאומי נתקבלה החלטה פורמאלית, במסגרת חוזר כללי של המוסד לביטוח לאומי, לפיה הכנסות שמקורן בשכר דירקטורים ייחשבו כהכנסות שמקורן בסעיף 2(10) לפקודת מס הכנסה.

נדגיש כי אין המדובר בהכנסות הפטורות בהגדרה מדמי ביטוח לאומי, אלא שלגבי הכנסות כאמור יש לסווג את המבוטח כמי שאינו עובד ואינו עובד עצמאי על כל המשתמע מכך.

משמעות האמור היא, כי יש להתייחס את שכר הדירקטורים כפי שמתייחסים לכל הכנסה "פאסיבית" אחרת לעניין ביטוח לאומי, לדוגמא –  מי שמסווג כ"עובד" או כ– "עצמאי", לא יהא חייב בדמי ביטוח לאומי על הכנסתו משכר דירקטורים, אם כלל הכנסתו ה"פאסיבית" לא עלתה על כלל הכנסתו מעבודה או מעיסוק עצמאי. 

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה