מבזק מס מספר 979 - 

מיסוי בינלאומי  10.8.2023

דיווח הכנסות מכריית מטבעות קריפטו בארה"ב - 10.8.2023

ביום 31/07/2023 פורסם רולינג מטעם ה-IRS (Rev. Rul. 2023-14) העוסק בשאלה מתי יש לדווח על הכנסות מכריית מטבעות דיגיטליים במודל POS (Proof Of Stake) כאשר נישום מדווח על בסיס מזומן.

ניתן לקרוא בהרחבה על מודל הכרייה כאמור במבזקנו מספר 971.

במבזק זה נדון בעיתוי ההכרה בהכנסה ולא בסיווגה (בין אם כהכנסה מריבית,  כהכנסה מעסק או בין אם כהכנסה לפי מקור אחר).

מבלי להיכנס לדקויות הרולינג, נעדכן את קוראינו כי השורה התחתונה של הרולינג הינה שבארה"ב יש למסות את ההכנסות כאמור במועד בו יש לנישום את היכולת למכור, להחליף או להעביר לצד ג' את ההכנסות מכרייה.

קביעה זו בעייתית עבור לקוחותינו אשר צריכים להגיש דוחות הן בישראל והן בארה"ב, מן הטעם שאין בהכרח הלימה בין הדין בארה"ב לבין הדין השורר בישראל. ייתכן מצב של דיווח על אותה הכנסה באופן שונה לשתי רשויות המס.

בדיני המס הישראליים קיים עיקרון בסיסי שהוא עיקרון המימוש. בעוד שלעיקרון זה יש חריגים מסוימים (למשל חברה המדווחת על בסיס מצטבר, וכן סעיפי החוק כגון סעיפי 8 לפקודה), אין חולק על עיקרון זה והוא מקבל ביטוי הן בחקיקה והן בפסיקות רבות. ניתן לקרוא בהרחבה את מבזקנו מספר 243 בנוגע לעיקרון המימוש.

נסביר את הסוגייה על ידי הקבלתה לפיקדון נושא ריבית: כאשר אדם מפקיד כסף בפיקדון נושא ריבית בבנק, ואותו האדם יכול למשוך את הפיקדון/ הריבית לפי בחירה- מתי יש למסות את הכנסות הריבית?

בדין הישראלי עיקרון המימוש חשוב היות וכל עוד לא נתקבלה בפועל הריבית- לא יחול מיסוי. אולי הבנק יקרוס? אולי תתבצע מעילה לגבי אותן ההכנסות? יש למסות את הכנסות הריבית במועד שהן בחזקתנו, בעת שהבנק זיכה את חשבוננו בגין אותן ההכנסות.

אין הדבר דומה לפיקדון אשר "משתחרר" לחשבון הבנק בסוף כל תקופה ומופקד מחדש. במקרה זה ברור שאותו אדם צבר בעלות על ההכנסות ויש לדווח עליהן כדין.

הרולינג עומד בקנה אחד עם הדין האמריקאי אשר קובע כי באופן כללי הכנסות מריבית על פיקדון ברות מיסוי כאשר אדם יכול למשוך אותה ללא קנסות.

לטעמנו כל עוד ההכנסות אינן בשליטת אדם בפועל- אין למסות את אותן ההכנסות. אופן מיסוי זה תואם את הדין הישראלי. נציין כי בעולמות הקריפטו אשר רוויים בסכנות, עיתוי הכרה בהכנסות מקבל משנה תוקף. לא בכדי הביטוי "Not your keys, not your coins" שגור בפי שחקנים בשוק הקריפטו.

למשרדנו התמחות מיוחדת בנושא קריפטו, תוך ליווי משקיעים בעלי אזרחות אמריקאית ומיזמי קריפטו.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח נדב ליבנה ולרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס, ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה