מבזק מס מספר 967 - 

מיסוי בינלאומי  18.5.2023

צרפת מכריזה על צעדים חדשים למלחמה בתכנוני מס בינלאומיים - 18.5.2023

כידוע, לתושבי צרפת רבים קיימת פעילות עסקית בישראל, בתחום הנדל"ן, ההיי-טק, המסחר ועוד.

כמו כן, תושבי צרפת רבים עלו לישראל ולאחר עלייתם ממשיכים בפעילות עסקית חובקת עולם – הם מקימים פעילות בישראל במקביל או בנוסף לחברות ועסקים שנותרו בצרפת.

לתשומת ליבם של אלו, ולתשומת ליבם של כל העוסקים בתכנוני מס בינלאומיים הכוללים תושבי צרפת או פעילות בצרפת, נציין כי משרד האוצר הצרפתי הכריז לאחרונה על סדרה של צעדים חדשים למאבק בתכנוני מס ובהונאות מס בינלאומיים.

בכלל זה, ממשלת צרפת מתכוונת להגדיל את מספר ביקורות המס על יחידים (במיוחד על יחידים בעלי הון) ועל קבוצות רב-לאומיות גדולות, ב- 25%, זאת עד לשנת 2027.

צרפת גם מתכוונת להקים צוות ביקורת מיוחד המכוון למקרים החמורים ביותר של הונאות מס בינלאומיות (למשל באמצעות שימוש בחברות קש זרות או בנאמנויות).

יתר על כן, צרפת הודיעה כי תיזום פעולות בינלאומיות לטובת הגברת שקיפות מס:

כידוע, כיום חוד החנית בתחום השקיפות מנוהל על ידי ארגון ה- OECD בצורת החלת תקן בינלאומי המחייב מוסדות פיננסיים במדינות החברות להחליף מידע אודות בעלי חשבונות זרים של נישומים למדינת תושבותם באופן אוטומטי – תקן ה- CRS (Common Reporting Standard). באופן דומה, ארה"ב מחילה גם כן חובת דיווח על מוסדות פיננסים במדינות זרות אודות חשבונות של תושבי ארה"ב באמצעות תקן ה- FATCA (ראו לעניין זה, מבזקים מס' 807, 895 ו- 923).

כעת, צרפת מבקשת להוביל מהלך, שמטרתו הסופית היא שלכל רשויות המס תהיה תמונה מלאה של נכסי הנישומים ברחבי העולם. כך, לדוגמא, בלחיצת כפתור, תוכל רשות המס בצרפת לדעת מהם נכסי הנדל"ן בישראל וברחבי העולם, בבעלות נישום פלוני תושב צרפת. גם פקיד השומה הישראלי יוכל לדעת, בלחיצת כפתור, אילו חברות זרות מוחזקות על ידי נישום ישראלי פלוני.

צעדים משמעותיים נוספים, שייכללו בהצעת חוק האוצר לשנת 2024 שתוצג בספטמבר הקרוב, הם כדלקמן:

  • הממשלה תוריד את רף המחזור השנתי שמעליו קבוצות רב לאומיות חייבות לספק תיעוד של מחירי העברה (כיום, רף המחזור עומד על 400 מיליון אירו);

  • העברת נכסים בלתי מוחשיים מצרפת אל מחוץ לצרפת, תהיה כפופה לתקופת התיישנות מורחבת של יותר מתקופת ההתיישנות הרגילה בת 3 שנים. המשמעות היא שרשות המסים בצרפת תוכל לבחון ולשום העברת נכס בלתי מוחשי, גם בחלוף יותר מ- 3 שנים מתום שנת המס שבה בוצעה מכירת הנכס (תקופת ההתיישנות "המיוחדת" טרם פורסמה);

  • נישומים שיורשעו בהונאת מס יהיו כפופים לעונש נוסף ייעודי, של "ביזיון מס" המונע מהם ליהנות מזיכויי מס כלשהם.

 

מלחמה עיקשת של רשויות המס ברחבי העולם בתכנוני מס בינלאומיים בלתי נאותים, לצד הרחבת שיתוף פעולה ביניהן, בפרט בנושא השקיפות, מלמדות על הצורך בתכנון נכון של הפעילות הבינלאומית וכן בהסדרת הדיווח ותשלום המס, בבחינת הקדמת תרופה למכה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו. 

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה