מבזק מס מספר 967 - 

מע"מ  18.5.2023

מע"מ ביבוא שירותים - 18.5.2023

במבזק זה נסקור את נושא יבוא שירותים מהיבט מע"מ ממספר זויות – החלטת מיסוי, עמדה חייבת בדיווח וניהול ספרים.

רבים מייבאים שירותים כגון תוכנות, פטנטים, זכויות, אפליקציות, העסקת קבלני משנה מחו"ל ועוד (להלן: "שירותים מחו"ל").

החלטה 6369/18 –  רכישת שירותים ותוכנות מחו"ל מחייבת הוצאת "חשבונית עצמית", קובעת:

יבוא שירותים

לפי תקנת מע"מ 6ד עוסק הרוכש שירותים מחו"ל, חייב להוציא "חשבונית עצמית", ולדווח עליה בדיווח התקופתי למע"מ.

נקודות שחשוב לשים אליהן לב בהחלטה:

1.הספקים הינם תושבי חוץ – הן צדדי ג' והן חברות קשורות.

2.השירותים הינם – רישיונות לשימוש בתוכנות, שירותי מחקר ופיתוח, שירותי תחזוקה בקשר לתוכנות בהן משתמשת החברה, שירותים מקצועיים שונים, שירותי מטה, שירותים משפטיים, שירותי תקשורת, שירותי רגולציה ועוד.

  1. במידה והמייבא הינו עוסק – יש להפיק חשבונית ערוכה על שמו (להלן: "חשבונית עצמית"), ולדווח על היבוא בדו"ח המע"מ התקופתי שעליו להגיש.

  2. אם המייבא אינו עוסק – ידווח על היבוא באופן שיש לדווח על עסקת אקראי.

היבט ניהול ספרים

החלטת המיסוי מתירה הפקת חשבונית מס עצמית מרכזת אחת לחודש, בגין התמורה שתשולם לספקים תושבי חוץ במהלך אותו חודש, בשל יבוא נכסים בלתי מוחשיים ויבוא שירותים.

בשל העובדה, כי חובת הדיווח בהתאם לתקנות חלה בשל מספר רב של תשלומים המשולמים על ידי החברה מידי חודש לספקים רבים, אישרה רשות המסים כי החברה תהא רשאית להוציא חשבונית מס עצמית מרכזת אחת לחודש, בגין התמורה שתשולם לספקים הזרים במהלך אותו חודש בשל יבוא הנכסים הבלתי מוחשיים ויבוא השירותים (להלן: "חשבונית המס העצמית המרכזת") וזאת בהתקיים תנאים שיש למלא ברישום (המפורטים בהחלטת המיסוי).

החשוב הוא, כי נקבע בהחלטת המיסוי, כי תחולתה תחול על כל עוסק הרואה עצמו עומד בתנאי ההסדר כמתואר לעיל, והוא יהיה רשאי לפעול בהתאם לתנאי ההסדר הנ"ל על כל תנאיו.

עמדה חייבת בדיווח מספר 2/2016 –  יבוא שירותים מחוץ לארץ

בהתאם להוראת סעיף 15(א) לחוק ולתכליתו – יש למסות צריכה של שירותים בישראל, ויראו שירות כניתן בישראל במידה וקיימת זיקה בין השירות לבין ישראל שמקורה בזהות של נותן השירות, זהות מקבל השירות או מיקומו הפיזי של הנכס נשוא השירות.

לפיכך, שירות ייחשב כמיובא לישראל אם הוא נצרך בפועל בישראל, נועד לצריכה בישראל, או אם הוא ניתן בקשר לנכס המצוי בישראל.  למשל – שירותי ייעוץ מחו"ל לתושב ישראל בישראל, שירותי אדריכלות מתושב חוץ ביחס לנכס בישראל, הופעה בישראל של אמן תושב חוץ  – כל המקרים לעיל חבים במע"מ. (ראו גם מבזקים 847 ו- 868).

סיכום

ראשית, העמדה החייבת בדיווח מרחיבה ומקיפה.

שנית, החיוב בהוצאת ח-ן עצמית מביא מחד חיוב תשלום בגין מס העסקאות הגלום בה, ומאידך מאפשר קיזוז מס התשומות הגלום בה, כפוף לאפשרות הניכוי החוקית.

קרי – בעוד שבעסקאות "רגילות" בידי עוסק מורשה,  הח-ן העצמית היא נטרלית, ואינה גורמת לחסרון כיס, הרי בעסקאות יבוא שרותים בידי  מקבלי שירותים מלכ"רים ומוסדות כספיים (שאינם יכולים לקזז מס תשומות), הינה מעשית לחלוטין, ומביאה לחסרון כיס בידיהם, כצרכן סופי.

כנ"ל במקרה של יבוא שרותים בידי עוסק מורשה,  כשהשרותים ישמשו בעסקה פטורה ממע"מ.

במקרים בהם יש ספק – מומלץ לפנות ולהתייעץ לגבי המהות המקצועית והשלכות חוק מע"מ.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטנית) ענבל שני, ממשרדנו.   

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה