מבזק מס מספר 939 - 

ביטוח לאומי  22.9.2022

שלילת תושבות בגיל השלישי, עקב מירב זיקות לחו"ל - 22.9.2022

ביה"ד האזורי (ב"ל 14777-11-21) דחה ביום 7/9/2022 את תביעתם של יוסף וליליאן סוויסה (להלן: התובעים) לבטל את דרישת ההחזר של קצבת אזרח ותיק, לאחר ששהו שנים ארוכות בקנדה והפכו לתושבי חוץ. זאת, אף שלטענתם חזרו לישראל ב-2009 (קנדה היא מדינת אמנה מצומצמת למניעת כפל דמי ביטוח ללא קבלת גמלאות).

תמצית עובדתית

  • התובעים ילידי 1939, עזבו את ישראל ב-1981 לקנדה. במחצית 2009 הצהירו על חזרתם לישראל. בפועל מאז עד 9/2018שהו מרבית הזמן בקנדה, ומיעוטו בישראל.

  • בתחילת 2021 הודיע להם הביטוח הלאומי (להלן: הב"ל) כי אינם תושבי ישראל, וכי מרכז חייהם לא חזר להיות בה, כטענתם. הקביעה נקבעה לאחר שלטענת פקידת תביעות של הב"ל, התובעים לא נענו לפנייתם ולא נתקבלה התייחסות לנסיבות שהותם הארוכה בחו"ל מאז מחצית 2009.

  • במענה למכתב שקבלו התובעים בשנת 2012 השיבו הללו כי שהותם נובעת ממספר רב של אירועים משפחתיים של הילדים והנכדים שנמצאים בחו"ל אך הם מבקשים את התחשבות הב"ל והם ישתדלו לא לשהות בחו"ל מעבר למותר.

  • בשלהי 2018 קבלו התובעים מכתב נוסף ובו דרישה לשאלון לקביעת תושבות, ובמענה לו הסבירו כי סיבת שהותם הממושכת בחו"ל מטעמים רפואיים של התובעת. מאז התבקשו להשיב על שאלונים נוספים ולהשלים פרטים.

  • לטענת הב"ל, התובעים לא הוכיחו שמרכז חייהם בישראל ועל כן אינם תושבי ישראל, ומשכך קצבת הזקנה ששולמה להם, בטעות יסודה ועליהם להשיבה.

  • לגבי שהיה מהותית בישראל במהלך 2020 תקופת הקורונה הראשונה (כ-200 ימים) טוען הב"ל כי מחד אין בכך להשפיע על שינוי מרכז החיים, ומאידך כי התיר להם לקבל שרותי רפואה בישראל.

  • יצויין כי התובעים ניסו להישען על תכתובת פנימית של מנהל תחום תושבות עם מנהל תחום הגביה בסניף אשר לטענת האחד ההתנהלות בתיק היתה לקויה לדעתו ויש לבצע בדיקות נוספות או אחרות.

    דיון החלטה

    ביה"ד דוחה את התביעה מהטעמים הבאים:

  • שהיה ממושכת מחוץ לישראל.

  • למרות הגמישות בבחינת התושבות בגיל השלישי, ביה"ד לא מוצא שהתובעים הרימו הנטל שהם תושבים.
    התובעים שוהים בקנדה לקבלת טיפול רפואי, בדיקות שגרתיות, ניתוח וטיפולי כימותרפיה. התובע מקבל פנסיה מקנדה, התובעים מנהלים חשבון בנק בקנדה וכל משפחתם מתגוררת בקנדה.

  • אמנם הזוג מכרו דירתם בקנדה, אך זאת רק ב-2016, וזאת כי בת הזוג לא רצתה למכור את הבית עד שיראו מה המצב בארץ.
    מכירת הדירה בקנדה אינה מלמדת שמרכז חייהם עבר לישראל .

  • מבחן מירב הזיקות עוסק בענייני בריאות, משפחה , הכנסות ופעילות חברתית.

  • בעלות בדירה בישראל ובעלות על רכב בישראל, אין בהם לבדם לקבוע שמרכז החיים בישראל.

  • התכתובת הפנימית בתוך הב"ל, אינה מלמדת על החלטה של פקיד תביעות אלא מדובר בהערות בלבד. לא ניתן להסתמך על תכתובת זו. החלטת פקיד תביעות אצל הב"ל היא המחייבת.

    בשולי הדברים

    קנדה חתומה על אמנה ייחודית ומצומצמת עם ישראל המאפשרת ביטול חובת תשלום דמי ביטוח בישראל במקרים המפורטים באמנה ואינה כוללת גמלאות. מכיוון שבני הזוג הפכו טרם הגיעם לגיל פרישה לתושבי חוץ, אין אפשרות לזכות אותם בגמלת זקנה בישראל.

    אנו חוזרים ומדגישים את הצורך הקריטי לבחינת התושבות באופן ודאי, טרם הגיע מבוטח לגיל שבו הוא יכול להיות זכאי לקבל קצבת אזרח ותיק (זקנה).


    למידע נוסף ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח-גלרט,
    למר חיים חיטמן ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה