מבזק מס מספר 86 - 

מיסוי ישראלי  21.10.2004

פטור ממס על קצבה המשתלמת מקרן פנסיה לעובד שפרש – המרצת פתיחה - 21.10.2004

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה להמרצת פתיחה בנוגע לאופן החיוב במס של הכנסה מפנסיה (ה"פ 605/04, בש"א 11663/04).

ככלל המבקשים הם 2,013 עובדי התעשייה האווירית לשעבר, אשר במהלך עבודתם, בדומה לשכירים רבים, הפקידו כספים באופן שוטף לקרן הפנסיה הותיקה "מבטחים". סך כל סכום ההפקדה היה 17.5% משכר העובד לחודש, ממנו 5.5% הופקד על ידי העובד משכר "הנטו" שלו.

החוק כיום קובע כי 35% מהפנסיה פטור ממס (הפטור היום מוגבל בסך של כ- 2,400 ₪ לחודש) והיתרה חייבת במס בשיעורים רגילים.

לגישת המבקשים החלק של 5.5/17.5 (31.428%) מן הפנסיה שיקבלו במועד הזכאות לפנסיה, מקורו בהפקדות שביצע כל עובד מהכנסתו הפנויה – בדומה לחיסכון "רגיל" אחר, ולפיכך אין מקום להטיל מיסוי על הכנסה זו. נציבות מס הכנסה ("המשיב") טענה בבית המשפט בבקשה התובענה מן הנימוקים הבאים:

  1. תקיפת חקיקה ראשית (סעיף 9א' לפקודה) ראוי שתיעשה במסגרת של בג"צ ולא בביהמ"ש המחוזי.
  2. שאלת מיסוי ספציפי צריכה להתברר בדרך שקבע המחוקק, קרי – הגשת דוח להחזר לקיום כל ההליך הנובע מכך (דיון שומות, שומה, השגה, צווים וכו') ולא בדרך של המרצת פתיחה.
  3. קיים שוני בין המבקשים השונים, מבחינת הכנסות כל אחד ואחד, ולאור זאת וריבוי המבקשים – אין לדון בנושא בהמרצת פתיחה.

בית המשפט (כב' השופטת הילה גרסטל) דוחה את העתירה שהוגשה ע"י המשיב, ובאופן חריג ניאות לדון בסוגיה בדרך של המרצת פתיחה מהטעמים הבאים:

  1. אין התובענה עוסקת בתקיפת חקיקה ראשית אלא בבחינת סיווג מקור ההכנסה 2(5) (קצבה) או 2(2)) (שכר – עליו כבר שולם מס בעבר), והאם מדובר במיסוי כפול שאינו מעוגן בדין, ולפיכך ניתן לדון בה בבית המשפט המחוזי.
  2.  נכונה ככלל העמדה כי "מקום בו נישום רשאי לערער על שומה, אין הוא יכול ללכת בדרך אחרת…", אולם כאשר מדובר בנושא בעל חשיבות ציבורית עקרונית מיוחדת, ניתן לפנות להליך אחר. במיוחד נכון הדבר כאשר מדובר בגמלאים אשר טרם החלו לקבל את גמלתם וממילא לא קם עדיין כל אירוע מס בר דיווח. בנוסף מציינת השופטת כי הגשת 2013 דוחות, אשר לאחריהם יתקיימו 2,013 דיונים ו- 2,013 השגות, ו- 2,013 עררים – יטיל עומס רב על המערכת, אשר ניתן לחסוך אותו בדרך זו.
  3. על אף השוני בין המבקשים השונים מדובר ב"שאלה עקרונית בעלת חשיבות ראשונה במעלה", החורגת מעניינם של פרטים בודדים, ולא תביא, כחששו של המשיב, לכך שההליך יביא לכך שערעורי מס הכנסה רבים יתבררו בדרך זו.

נציין כי קבלת ההליך, המצוי בתחילת דרכו בלבד, ישפוך אור רב על סוגיית המיסוי הפנסיוני, לרבות אופן המיסוי של כספים שמקורם בהפקדות "פרטיות" בקופת גמל לתגמולים הנמשכים שלא במועד, ועוד.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה