ביום 31.8.2004 פורסמו תקנות מס הכנסה (כללי קביעת עסקאות, הכנסות או מכירות לעניין מקדמות) התשס"ד 2004 (להלן: "התקנות החדשות") אשר הותקנו בידי שר האוצר מכוח סעיף 175(ב) לפקודה, וכוללות הרחבה משמעותית לסוגי ההכנסות הנכללות בהגדרת "מחזור עסקאות" (לרבות כל ההכנסות מן המקורות בסעיפי 2 ו- 3 לפקודה, רווחי הון מני"ע סחירים בהסתייגויות מסוימות וכו', ראה להלן).
ב- 31.5.2004 פורסמו תקנות מס הכנסה (מקדמות בשל הכנסות חוץ) התשס"ד 2004 (להלן: "תקנות חו"ל") הקובעות כללים לתשלום מקדמות לבעלי הכנסה מחו"ל אשר למעט קיומן של הכנסות אלו – לא היו חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה.
ב- 17.8.2004 פורסם תיקון לתקנות מס הכנסה (קביעת מקדמות על פי מחזור) התשמ"ב 1982 (להלן: "התקנות הישנות") המצמצם, בין היתר מעט, את הרחבת המונח מחזור עסקאות שבוצע בתקנות החדשות (שבמועד פרסום תיקון זה עדיין לא תוקנו ולא היו ידועות… הפתרון לתעלומה זו – התקנות החדשות נחתמו על ידי שר האוצר כבר ביום 17.5.2004, אך פורסמו ברשומות רק ב- 31.8.2004!!).
מבלבל? ננסה לעשות מעט סדר בשלל התקנות והתיקונים:
הסעיף המנחה בפקודה להטלת מקדמות על פי מחזור הינו סעיף 175(ב) לפקודה. הסעיף מתייחס למחזור על פי קביעתו בחוק מע"מ, או למחזור אשר יקבע שר האוצר. סעיף זה לא שונה בעקבות הרפורמה.
כיום קיימות שלוש תקנות המתייחסות לתשלום מקדמות מכוח סעיף 175(ב) האמור:
א. התקנות חלות רק על מי שחייב בהגשת דוח ואשר נדרש לתשלום מקדמות.
ב. הן נעזרות בתוספת להגדרת מחזור עסקאות, אשר תוקנה בתקנות החדשות (ראה להלן).
ג. הן ממעטות מהמחזור "המתוקן" "הכנסות מיוחדות" שהן בעצם – שכ"ד בחו"ל, הכנסה מפרסים והגרלות, דיבידנדים, ריבית ממוסד כספי ורווח הון במכירת ני"ע נסחר בחו"ל.
א. הכנסה ממחילת חובות
ב. הכנסות "פיננסיות" והכנסות משכר עבודה בארץ ובחו"ל, מהן נוכה מלוא המס במקור בישראל.
מנוסח התקנה עולה כי כל מי שיש לו הכנסה מחוץ לישראל (ממנה מן הסתם לא נוכה מס במקור בישראל), נכלל במקדמות על פי תקנה זו. אולם, התקנות הישנות ממעטות אותו מהן, ובשל כך יבא חייב בתשלום מקדמה חד שנתית בלבד לפי תקנות חו"ל (ראה להלן). (הרחבה בעניין זה ראה במבזק מס מספר 71 מיום 20.6.2004).
נקודות למחשבה:
נציבות מס הכנסה פרסמה אתמול כי דוחות אשר היו צריכים להיות מוגשים, על פי המכסות שנקבעו בהתאם לארכות מרוכזות למייצגים, עד ליום 30.9.2004, ניתן יהיה להגישם, עקב השביתה ופגרת סוכות, עד ליום 17.10.2004.
קיימת פרשנות לפיה מדינת ישראל תהא מחויבת להעניק לתושב ישראל זיכוי מהמס החל בשל הכנסה שמקורה בארה"ב, זאת למרות שטרם שולם או אף חויב ברשויות המס האמריקאיות, ובמקרים מסוימים אף טרם נוצרה החבות במס בארה"ב.
הסמכות החוקית לדרישת הזיכוי הרעיוני טמונה באמנה למניעת כפל מס בין ישראל לארה"ב, אשר כידוע גוברת על הוראות הדין הפנימי בישראל.
זיכוי זה רלוונטי בעיקר כאשר נוצרו הפרשי עיתוי בחבות במס – דיווח על הכנסה בישראל, בטרם חויב או שולם מס בארה"ב.
בנושא זה ניתן לפנות לרו"ח חגי אלמקייס ממשרדנו.
קיימת פרשנות לפיה מדינת ישראל תהא מחויבת להעניק לתושב ישראל זיכוי מהמס החל בשל הכנסה שמקורה בארה"ב, זאת למרות שטרם שולם או אף חויב ברשויות המס האמריקאיות, ובמקרים מסוימים אף טרם נוצרה החבות במס בארה"ב.
הסמכות החוקית לדרישת הזיכוי הרעיוני טמונה באמנה למניעת כפל מס בין ישראל לארה"ב, אשר כידוע גוברת על הוראות הדין הפנימי בישראל.
זיכוי זה רלוונטי בעיקר כאשר נוצרו הפרשי עיתוי בחבות במס – דיווח על הכנסה בישראל, בטרם חויב או שולם מס בארה"ב.
בנושא זה ניתן לפנות לרו"ח חגי אלמקייס ממשרדנו.
חוק עידוד השקעות הון בנוסחו הנוכחי קובע בסעיף 41 כי המונח מס אינו כולל מס רווח הון . לפיכך שעורי המס המוקלים החלים על הכנסתו החייבת של המפעל המאושר אינם חלים על רווחי הון ממכירת נכסי המפעל . מאידך בקובץ הפרשנות לפקודת מס הכנסה – החב"ק נקבע כי כחלק מהכנסות המנויות במונח הכנסה תיכלל גם תמורה ממכירת מקרקעין.
שילוב הוראות החב"ק וחוק עידוד השקעות הון ובמיוחד במפעל מאושר שטיבו הוא השכרת מקרקעין למפעלים מאושרים אחרים, מקים את הפרשנות כי במכירת נכס מקרקעין הנמנה על נכסי המפעל המאושר יהא השבח הנצמח מהמכירה חייב במס בשיעור החל על הכנסתו החייבת של המפעל המאושר, דהינו 25% עד 10%, אף לפני תיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין.
בנושא זה ניתן לפנות לרו"ח ישי חיבה ממשרדנו.