מבזק מס מספר 699 - 

מיסוי בינלאומי  12.9.2017

מתנות קטנות מהדוד סם (מס עיזבון ומס מתנות, בארה"ב) - 12.9.2017

במבזק זה נסביר בתמצית את מס העיזבון ומס המתנות בארה"ב החלים על מי שאינו תושב או אזרח ארה"ב, ונבחין בין הנכסים הכפופים למס עיזבון, לעומת אלו הכפופים למס מתנות. להרחבה בנושא, מס העיזבון, ראה מבזקים 588 ו- 273.
מס עיזבון יחול בעת העברת נכסים לאחר מותו של המוריש, בעוד שמס המתנות מוטל על העברת נכסים במהלך החיים על ידי אדם אחד למשנהו ללא תמורה, או בתמורה שאינה משקפת את שווי השוק של הנכס המועבר. כידוע, בקביעת החבות במס עיזבון ובמס מתנות, קוד המס האמריקאי (IRC) מבחין בין "US Person" (אזרח או תושב, לרבות מי שמחזיק באשרה מסוג Green Card) לבין מי שאינו "US Person". חשוב לציין שהגדרת תושב לעניין מס עיזבון ומס מתנות נקבעת בהתאם ל- Domicile של היחיד, הגדרה סובייקטיבית הדומה במהותה למבחן "מרכז החיים", זאת להבדיל מהגדרת תושב לצורך מס הכנסה שהינה טכנית במהותה ונגזרת ממספר ימי השהיה של הנישום בארה"ב.
בסיס המס לצורך מס העיזבון ("Gross estate"):
בעוד ש- US Person כפוף למס עיזבון על נכסיו בכל העולם, מי שאינו US Person כפוף למס רק על נכסים ה"ממוקמים" בארה"ב, בהתאם לשווי השוק שלהם במועד הפטירה. נכסי נדל"ן ונכסים מוחשיים הממוקמים פיזית במדינה, מהווים "נכס הממוקם בארה"ב". כך גם לגבי מניות שהונפקו על ידי חבר-בני-אדם שהתאגד בארה"ב, ללא קשר למיקום הפיזי של המניה. נכסים מסוימים, כגון יצירות אמנות מיובאות או שהושאלו למטרות התערוכה, אינם נחשבים לכאלו ה"ממוקמים" בארה"ב לעניין מס עיזבון.
מס המתנות מוטל על בסיס שנתי, על כל ההעברות שבוצעו במהלך החיים. המטרה היא לחייב במס העברות שאלמלא מס זה, היו נכללות בעיזבון של המעביר וכפופות למס העיזבון. לא יחול מס על מתנות עד לגובה של כ- 14,000 דולר בשנה. בעוד שנכסי נדל"ן ונכסים מוחשיים הממוקמים פיזית בארה"ב כפופים למס מתנות, מניות (אף כאלו שהונפקו על ידי חבר-בני-אדם שהתאגד בארה"ב), אינן כפופות למס המתנות בידי מי שאינו US Person. לעומת זאת, מזומנים המופקדים בחשבונות בנק בארה"ב כפופים למס המתנות, בעוד שהם אינם כפופים למס עיזבון.

על תושב ישראל המחזיק בנכסים בארה"ב להיות מודע לחשיפה למסים אלו ולהיערך בהתאם, אגב תשומת לב להשלכות המס בישראל בשל ההיערכות כאמור. למשל, יש לשקול להעניק מבעוד מועד את המניות האמריקאיות שבבעלותן במתנה לדור הבא. יש להיזהר מתחולתן של הוראות אנטי תכנוניות בהקשר זה, הקובעות מקרים בהם נכסים שניתנו במתנה יכללו בכל זאת בעיזבון, למשל: מתנות שנתן היחיד בשלוש השנים שקדמו למותו ונכסים שניתנו במתנה בעוד שלנותן המתנה נותרו זכויות בנכס.
נדגיש שקיימים פתרונות שונים, חלקם פשוטים וחלקם מורכבים, להקטנה או לאיון של החשיפה למס העיזבון ומס המתנות, ויש לבחון כל מקרה לגופו.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה