מבזק מס מספר 656 - 

מיסוי בינלאומי  1.9.2016

צעדים נוספים של הנציבות האירופית להגברת השקיפות והתמודדות עם העלמות מס - 1.9.2016

ב – 5 ביולי 2016, פרסמה הנציבות האירופית הודעה לעיתונות ובה מנויים צעדים נוספים שמתכוונת הנציבות לנקוט כדי להגביר את השקיפות ולהילחם בהעלמות מס וההימנעות מס באיחוד האירופי.
זאת, בהמשך לפרויקט ה – BEPS של ארגון ה – OECD, בעקבות ההדלפות האחרונות בתקשורת לגבי "מסמכי פנמה".

הצעדים העיקריים כוללים:

  • הידוק הקשר בין המאבק בהלבנת הון וכללי הדיווח והגילוי בדוחות המס. הנציבות גם מציעה להעניק לרשויות מס גישה למידע שנאסף על ידי הרשות להלבנת הון בכל מדינה החברה באיחוד, בפרט בכל הנוגע למידע לגבי בעלי הזכות שביושר ובדיקות נאותות. לשם כך, מוצע לתקן את הדירקטיבה האירופית לסיוע ההדדי מס' 2016/11 (the Mutual Assistance Directive on administrative cooperation in the field of taxation). ההצעה תוגש לפרלמנט האירופי (לצורך התייעצות) ולאחר מכן למועצת האיחוד האירופי (לצורך אימוץ ההצעה).
  • בנוסף, מציעה הנציבות שהן חשבונות בנק קיימים והן חשבונות בנק חדשים, יהיו כפופים לפיקוח הדוק. בדומה, מוצע כי חברות בעלות פעילות פסיבית ונאמנויות תהינה כפופות לביקורת גבוהה יותר ולכללים נוקשים יותר. לשם כך, מוצע לתקן את הדירקטיבה האירופית למניעת הלבנת הון מס' 2015/849 (Anti-Money Laundering Directive). על התיקונים להיות מאומצים על ידי הפרלמנט האירופי ומועצת האיחוד האירופי.
  • שיפור חילופי המידע לגבי בעלי זכות שביושר. הנציבות תבחן את המסגרת המתאימה ביותר שבמסגרתה מדינות חברות יכולות להחליף מידע שנאסף על ידן באופן אוטומטי על בעלים שביושר של חברות ונאמנויות אגב זיהוי מקרים בהם קיימות השלכות מס פוטנציאליות.
  • הגדלת המעקב והניתור אחר גורמים המאפשרים או משווקים תכנוני מס אגרסיביים. הנציבות תבחן את הדרך הטובה ביותר להגביר את הפיקוח ולקבוע מנגנון של תמריצים שליליים יעילים כנגד אותם גורמים. לצורך יישום מטרה זו, הנציבות תשיק בהקדם התייעצות ציבורית לקבלת משוב.
  • קידום סטנדרטים גבוהים יותר לממשל תקין בתחום המס ברחבי העולם. המדינות החברות כבר אימצו את הרעיון של הקמת "רשימה שחורה" משותפת לכל האיחוד האירופי של מדינות (שאינן חברות באיחוד) שאינן מכבדות סטנדרטים של ממשל נאות בתחום במס. הנציבות פועלת כעת בשיתוף פעולה עם הוועדה האמונה על קוד ההתנהגות במיסוי עסקים, על מנת לגבש רשימה סופית של אותן מדינות "סוררות" עד לתום שנת 2017.
    בהקשר זה נציין כי לפני מספר ימים ניתנה פסיקה תקדימית ע"י הנציבות האירופית בנוגע לחברת אפל, בה נקבע כי המס הנמוך ששילמה חברת אפל באירלנד, שהינה מדינה חברה באיחוד האירופי ומשכך מחויבת לעמוד באותם הסטנדרטים הגבוהים האמורים, נתן לה יתרון משמעותי ביחס לחברות מתחרות אחרות אשר לא זכו לקבל מאירלנד תנאי מיסוי דומים. הנציבות קובעת כי אירלנד עברה על חוקי המס הבינ"ל בכך שחתמה על הסכמי מחירי העברה עם חברת אפל ובכך אפשרה לחברה "להסתיר רווחים של עשרות מיליארדי דולרים". הנציבות מחייבת את אירלנד לדרוש את המיסים החסרים (כ-13 מיליארד אירו), מס רטרואקטיבי, בתוספת ריבית והפרשי הצמדה, חזרה מחברת אפל.
  • שיפור ההגנה על חושפי שחיתויות (whistle-blowers). החוק הנוכחי המונהג באיחוד האירופי מכיל הגנה על חושפי שחיתויות ברמה הסקטוריאלית בלבד. לאור העובדה שבשנים האחרונות, מידע רב אודות חשבונות בנק בלתי מדווחים וכיוב' הגיעו דווקא מגורמים מתוך המוסדות הפיננסיים והאחרים, תבחן הנציבות את הצורך בהוראות סקטוריאליות נוספות ו\או בהוספת הוראות רוחביות כדי להגביר את ההגנה על חושפי השחיתויות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ולרו"ח יוסי שלום, ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה