מבזק מס מספר 640 - 

מיסוי ישראלי  20.4.2016

חוק עידוד השקעות הון – שיעור המס שיחול על דיבידנד לתושב ישראל, בעל מניות בחברה זרה המחזיקה בחברה מועדפת - 20.4.2016

כידוע, תיקון 68 לחוק לעידוד השקעות הון ("החוק") כלל תיקון נרחב לחוק, במסגרתו נקבעו הטבות ל"חברה מועדפת" בעלת "מפעל מועדף", תוך קביעת שיעורי מס מועדפים שיחולו על כלל הכנסתו של המפעל המועדף מפעילותו הייצורית בישראל, בהתאם למיקום המפעל, (כיום, באזור פיתוח א' – 9%, ובשאר האיזורים – 16%).

כל זאת ובשונה מהעבר, ללא צורך בחישוב "יחס מחזורים", ביטול הדרישה ל"השקעה מזערית מזכה", הודעה על שנת בחירה, או הגשת בקשה לאישור ממרכז ההשקעות, ועוד.

לעניין המיסוי בחלוקת דיבידנד נקבע סעיף 51יח' ובו נאמר: "על אף האמור בסעיף 125ב' לפקודה, על דיבידנד ששולם שמקורו בהכנסה מועדפת יחול שיעור מס של 20%".

מכאן כי בעת חלוקת דיבידנד יחול הדין הבא:

  • דיבידנד לחברה ישראלית – לא חייב במס – כחלוקה בין חברות ישראליות. בהתאם לאמור בסעיף 126(ב) לפקודה (בסעיף 51יח' לחוק נקבע "על אף האמור בסעיף 125ב' לפקודה…" ולא נקבע על אף האמור בסעיף 126(ב)…).
  • דיבידנד ליחיד, חברה משפחתית (חברה מועדפת אינה יכולה להיות משפחתית, אולם אין מניעה שבעלת המניות בה תהיה משפחתית) וחברה זרה – 20%.

ע"פ המנגנון הרגיל, חברה ישראל בעלת מניות בחברה המועדפת, שקיבלה דיבידנד מהחברה המועדפת (בלא כל חבות במס), וחילקה אותו כדיבידנד ליחיד בעל מניות בה, ינוכה ליחיד מס בשיעור 20% (כנ"ל לחברה זרה, משפחתית וכו'). זאת כיוון (ובתנאי), שמקורו של הדיבידנד בהכנסה מועדפת, בהתאם לסעיף51יח' לחוק.
נשאלת השאלה, מה שיעור המס שיחול על יחיד תושב ישראל, שקיבל דיבידנד מחברה זרה, שמקורו בדיבידנד שחולק לחברה הזרה ע"י החברה הישראלית המועדפת?

כאמור לעיל, בעת חלוקת הדיבידנד מהחברה המועדפת לחברה הזרה, יחול מס בשיעור 20%, בהתאם להוראות סעיף 51יח' לחוק.
אם היה מדובר במפעל מוטב או מפעל מאושר, מנגנון "שרשור הדיבידנד" היה פותר את "הבעיה", אולם מנגנון זה לא עוגן בחוק בעניין מפעל מועדף, למרות שסביר שמשנוכה לחברה הזרה מס בשיעור 20%, היחיד אינו אמור לשלם מס נוסף בעת קבלת הדיבידנד, שמקורו בהכנסה המועדפת.

פתרון לבעיה ניתן למצוא בסעיף 163 לפקודה, הקובע כי במידה ומקבל הדיבידנד מוכיח להנחת דעתו של פקיד השומה כי מהדיבידנד נוכה מס לחברה הזרה, הוא יהיה זכאי להקלה מן המס עד לסכום המס שנוכה בעת חלוקת הדיבידנד לחברה הזרה ובאופן יחסי לו. נעיר כי נושא זה עלה בשינויי מבנה בהם טיפלנו והחלטות מיסוי ניתנו ברוח זו.

עם זאת נוסיף, כי במידה ובמדינת תושבות החברה הזרה ועל פי דיניה והאמנה למניעת כפל מס איתה, מנוכה מס במקור, הרי בהתחשב בכך, שכלכלית לא צריכה להיות חבות מס נוספת על מקבל הדיבידנד הישראלי, חבות מס זו בחו"ל נוספת ויש לקחת זאת בחשבון במבנה האחזקות/שינוי המבנה המתוכנן.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה