מבזק מס מספר 607 - 

מיסוי בינלאומי  13.8.2015

מיסוי בינלאומי – השקעה בנדל"ן מניב בספרד באמצעות SOCIMI - 13.8.2015

בהמשך למבזקנו מיום 25/12/2014 (מספר 576) בנושא השקעה בנדל"ן בספרד באמצעות שותפות ספרדית או באמצעות מוסד קבע בספרד של ישות זרה, נבקש להביא בפניכם אפשרות נוספת להשקעה בנדל"ן מניב בספרד: השקעה באמצעות קרן להשקעה בנדל"ן (קרן "ריט") המכונה בספרד Sociedades Anónimas Cotizadas de Inversión en el Mercado Inmobiliario ("SOCIMI").
משטר ה – SOCIMI הוקם בספרד בשנת 2009 במטרה לעודד גופים זרים ומקומיים (יחידים וחברות) להשקיע בנדל"ן מניב. משטר ה -SOCIMI מעניק פטור ממס חברות בספרד להכנסות דמי שכירות ולרווחי הון בעת מכירת הנדל"ן, והכל בכפוף להתקיימותם של תנאים אלו (הרשימה שלהלן אינה ממצה):
א. ה – SOCIMI נדרשת להון עצמי מינימאלי של 5 מיליון אירו, בין במזומן ובין בדרך של העברת נכסי נדל"ן לחברה.
ב. ה – SOCIMI צריכה להיות רשומה למסחר באחת מהבורסות בספרד או באיחוד האירופאי. לעניין זה קיימת אפשרות של רישום בבורסה "אלטרנטיבית" בספרד, המאפשרת להתמודד עם סוגיית הסחירות.
ג. 80% מנכסי ה -SOCIMI צריכים להיות נכסי נדל"ן מניב (המניבים הכנסות דמי שכירות), קרקעות עירוניות לפיתוח של נדל"ן או החזקה בקרןREIT או ב -SOCIMI אחרות, לרבות נדל"ן וישויות המחזיקות בנדל"ן במדינות אחרות באיחוד האירופי.
ד. 80% מהכנסותיה של ה -SOCIMI צריכות להיות הכנסות מדמי שכירות או מדיבידנדים שמקורם בהכנסות "מזכות".
ה. ה -SOCIMI צריכה לחלק לבעלי מניותיה לפחות 80% מהכנסתה הנובעת מדמי שכירות; כמו כן, על ה -SOCIMI לחלק לפחות 50% מרווח ההון הנובע ממכירת מקרקעין או מחברות SOCIMI שבבעלותה, ואת יתרת רווח ההון עליה להשקיע בנכסים תוך 3 שנים ממועד מכירת הנכס. הכנסות דיבידנד מגופים שבבעלות ה – SOCIMI חייבות להיות מחולקות במלואן לבעלי המניות.
ו. נכס נדל"ן מניב שבבעלות ה – SOCIMI נדרש להיות מושכר לתקופה של לפחות 3 שנים.
כאמור, ההטבה המוענקת ל – SOCIMI הינה פטור ממס חברות המוטל על הכנסות ה – SOCIMI, כך שלמעשה המיסוי האפקטיבי החל על בעלי המניות בה הינו מס החל על דיבידנד. בעלי מניות יחידים תושבי ישראל המחזיקים ב – SOCIMI ישלמו מס אפקטיבי של 25% או 30% החל על הכנסות דיבידנד, וחברות תשלמנה מס חברות בשיעור של 25%.
כמו כן, ה -SOCIMI זכאית להפחתה של 95% ממס הרכישה בעת רכישת נדל"ן להשכרה למגורים או מקרקעין עירוניים לצורך פיתוח נדל"ן להשכרה למגורים, וכל זאת בכפוף לכך שתקופת ההחזקה בנכסים אלו תהא לפחות 3 שנים.
נציין כי לצורך קבלת ההטבות המוענקות ל – SOCIMI נדרשים בעלי המניות לשלם מס אפקטיבי במדינת מושבם על הכנסותיהם המתקבלות מה- SOCIMI בשיעור של 10% לפחות, אחרת על חלק ההכנסה המיוחס לבעל המניות תידרש ה – SOCIMI להשלים את מס חברות בספרד.
תנאי זה עלול שלא להתקיים, ככל שמדובר בבעלי מניות ישראלים הזכאים לפטור ממס, כדוגמת עולים חדשים או תושבים חוזרים \ ותיקים, ואף במקרים של אי תשלום מס על הדיבידנד בשל קיזוז הפסד.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי ורו"ח (עו"ד) יניב גולדשטיין, ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה