מבזק מס מספר 588 - 

מיסוי מקרקעין  18.3.2015

פטור למוסד ציבורי – גם דרך החזקה בחברת בית - 18.3.2015

סעיף 61(ב) לחוק מיסוי מקרקעין (להלן: "החוק") מעניק פטור ממס, מלא או חלקי, במכירת זכות במקרקעין בידי מוסדות ציבור, כהגדרתם בסעיף, כתלות ב – 2 פרמטרים:

1. תקופת הזמן שבו הזכות במקרקעין הייתה בידי המוסד הציבורי.
2. תקופת הזמן שבו הזכות במקרקעין שימשה במישרין את המוסד הציבורי.

בהתאם לסעיף 61(ב)(1) לחוק, פטור מלא יינתן למוסד הציבורי רק באם הזכות במקרקעין הייתה בידיו במשך תקופה של שנה לפחות והמקרקעין שימשו את המוסד במישרין לפחות 80% מהתקופה שהמקרקעין היו בידיו, כאשר בכל מקרה אחר – יינתן פטור יחסי או שלא יינתן פטור כלל.

בפסק דין בו"ע 25914-03-12 קעל בע"מ נ' מסמ"ק ת"א, שניתן השבוע, נדון מקרה שבו החזיקה עמותה (מוסד ציבורי), ב-60% ממניותיה של חברת בית, שמכרה מספר יחידות בבניין שבבעלותה וביקשה פטור חלקי על 60% ממס השבח, שכן לטענתה, בהיותה חברת בית יש לייחס לעמותה את השבח שנצמח בגין היחידות שנמכרו ועל כן בהתאם לסעיף 61(ב)(2)(ב) לחוק, זכאית לפטור על מחצית המס.

הועדה דנה במספר סוגיות העולות מהמקרה הנדון, שהעיקריות ביניהן הינן:

1. האם ניתן לראות בשבח האמור, הכנסה לעניין סעיף 64 לפקודת מ"ה המיוחסת לעמותה?

2. האם לשון סעיף 61 לחוק "בידי המוסד", מאפשרת החזקת הנכס בעקיפין ע"י המוסד או דורשת כי הנכס יוחזק אך ורק ישירות בידיו?

במענה לסוגיה הראשונה קבעה הועדה, כי ניתן לבצע היקש לעניין חברת בית, הן מהפסיקה לעניין חברה משפחתית, הן מהוראות סעיף 64א1 (שטרם נכנס לתוקף) בעניין חברה שקופה ואף להסתמך על גישת שלטונות המס בהחלטת מיסוי 49/08.

אי לכך קבעה הועדה כי "שילוב מעשי החקיקה צריך שיתפרש לטובת הנישום אם טובה זו מתלכדת עם תכלית ההטבה או הפטור כשזו מאובחנת על נקלה" ומשכך ענתה בחיוב לשאלה זו.

גם במענה לסוגיה השנייה, תשובת הוועדה הייתה חיובית וזאת לאור האבחנה בין סעיפים 61(ב)(1) לחוק, שאכן דורש כי המקרקעין שימשו במישרין את המוסד הציבורי, לבין האפשרות השניה, המצויה בסעיף 61(ב)(2) לחוק, אשר מעניקה פטור גם כאשר המקרקעין לא שימשו במישרין את המוסד הציבורי ועל כן מאפשרת גם החזקת המקרקעין בעקיפין, לרבות באמצעות חברת בית.

 

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח אהרון צ'יסמדיה, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה