מבזק מס מספר 566 - 

מיסוי בינלאומי  7.10.2014

פטירת יוצר בנאמנות תושבי ישראל - 7.10.2014

באחד המקרים בהם נתקל משרדנו לאחרונה, עלתה שאלה פשוטה לכאורה, אולם כמו במקרים אחרים, לעתים התשובה מורכבת ואינה נקייה מספקות. ובמה דברים אמורים? מדובר בנאמנות שנוצרה על ידי תושב ישראל לטובת נהנה אחד בלבד – ילדו הקטין של היוצר שהינו תושב חוץ. בשל גילו של הנהנה, נאמנות זו מסווגת כנאמנות תושבי ישראל (על פי הפקודה, שכן הנאמנות הדירה וכן בשל היותו של אחד מהנהנים ילדו הקטין של היוצר, היא לא עומדת בתנאים הנדרשים, כל עוד היוצר הינו בחיים). בשנת 2014 נפטר היוצר.

נשאלת השאלה מה אירוע המס שחל, אם בכלל, ולעניין זה עולות מספר אפשרויות:

  • רואים את נכסי הנאמנות כנמכרים ביום פטירת היוצר, ובהתאם יש לבצע חישוב של המס החל בשל אותה מכירה רעיונית; או
  • יחול סעיף 100א (מס יציאה) ובהתאם ישולם המס ביום "היציאה" או בחישוב ליניארי בעת מכירת הנכסים; או
  • לא חל כל אירוע מס כלל.

מסתבר שכל אחת מהתשובות לעיל אפשרית:

  1. על פי סעיף 75י(א)(3), בשל העובדה שהיוצר היה תושב ישראל בפטירתו, רואים את הנאמנות מאותו מועד כנאמנות נהנה תושב חוץ. בעת שינוי הסטאטוס מנאמנות תושבי ישראל לנאמנות נהנה תושב חוץ, קובע סעיף 75ח(ב) כי יראו את נכסי הנאמנות כנמכרים באותו מועד (יום הפטירה).
  2.  החל ממועד הפטירה, הנאמנות נחשבת לנאמנות תושבי חוץ לפי סעיף 75ט(א), מאחר ומדובר בנאמנות שכל יוצריה נפטרו וכל הנהנים בה תושבי חוץ. בעת שינוי הסטאטוס מנאמנות תושבי ישראל לנאמנות תושבי חוץ, קובע סעיף 75ח(ג) (הגם שהמינוח בסעיף עדיין מתייחס לנאמנות "יוצר תושב חוץ", שכלל אינה קיימת היום), כי יחול סעיף 100א (מס יציאה). סעיף זה חל בדרך כלל עם שינוי סיווג הנאמנות עקב שינוי תושבות היוצר אך מבחינה לשונית הוא תקף גם בענייננו (שהרי "עבר" היוצר למקום שכולו טוב);
  3. החל ממועד הפטירה חלות על הנאמנות הוראות סעיף 75יב (נאמנות לפי צוואה), זאת בהתאם להוראות סעיף 75ח(ד) הקובע דין זה כאשר נפטר אחרון היוצרים הישראלים בנאמנות תושבי ישראל וכל הנהנים תושבי חוץ. הסעיף לא מחיל או קובע כל אירוע מס בעת שינוי הסטאטוס האמור, וחיזוק לכך ניתן למצוא גם בסעיף 75יב(ד), הקובע שהקניה לנאמן בנאמנות לפי צוואה אינה מהווה אירוע מס.

עיניכם הרואות, כי אירוע פטירתו של יוצר, גורם במקרים מסוימים, מעבר לצער הרב שבפטירתו, לבלבול וחוסר בהירות לגבי הנאמנות.

לדעתנו, הפרשנות הנכונה שיש ליתן למקרה זה, היא בהתאם לאפשרות השלישית, לפיה חלות הוראות סעיף 75יב (נאמנות לפי צוואה), בראש ובראשונה משום שאין מדובר בשינוי תושבות של יחיד או במתנה שניתנה לתושב חוץ, אלא באירוע שמקביל במהותו לירושה, שכידוע אינה מהווה אירוע מס בישראל.

למשרדנו ניסיון רב בטיפול בסוגיות הקשורות לנאמנויות.

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) אייל סנדו ולרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה