מבזק מס מספר 559 - 

מיסוי ישראלי  21.8.2014

מס רכוש – נגרם לי נזק, איך אני מקבל פיצוי? תשובות לשאלות נפוצות – מבצע "צוק איתן" - 21.8.2014

בעקבות הירי על ישובי הדרום, בין היתר על העיר אשקלון, נערך מבצע "צוק איתן". הירי גרם בנוסף לנזקים ישירים לרכוש, גם לנזקים כלכליים (בגלל צמצום הפעילות הכלכלית). לצורך פיצוי על נזקים אלה, נקבעה "הוראת שעה" אשר מפרטת את הזכאים לפיצוי ואת דרכי הפיצוי האפשריות.

  • מהי תקופת הפיצוי? נכון לעכשיו, התקופה המתחילה ביום 8.7.2014 ומסתיימת ביום  31.8.2014, או בסיום המצב המיוחד בעורף לפי המוקדם.
  • מהי תקרת הפיצוי? תקרת הפיצוי היא  4 מיליון ₪ (גם למספר סניפים באזור).
  • מי זכאי לפיצוי? כל התושבים ובעלי העסקים באזור שהוגדר בטווח שבין 0-40 ק"מ מרצועת עזה (פורסמו שמות הישובים והמרחקים מן הרצועה) למעט רשימת סוגי ניזוקים שהוצאו מן הרשימה.
  • מהם סוגי הפיצוי? בעקרון נקבעו נוסחאות שנקראות "מסלולים ירוקים": "מסלול מחזורים" – מסלול שבו נעשית השוואה בין המחזורים בתקופת הפיצוי לשנה קודמת. "מסלול שכר" – מסלול בו משולם פיצוי עבור שכר ששולם לעובד שנעדר בשל המצב הביטחוני. "מסלול הוצאות" – מסלול בו ניתן פיצוי על הוצאות מיוחדות שהוצאו. "מסלול אדום" – הוכחת נזק פרטנית (ללא תקרה) ובה ניתן לכלול את כל סוגי הנזקים. חשוב: מסלול זה מיועד לתושבי הישובים בטווח 0-7 ק"מ מרצועת עזה ואזור התעשייה הדרומי באשקלון, בלבד.
  • האם עסק חדש זכאי לפיצוי? על פי התקנות, עסק חדש לא זכאי לפיצוי (למעט, אם שילם שכר לעובדו והגיש דוחות בגין השכר כדין).
  • יש לי שני סוגי פעילות בעסק איך אני מגיש תביעה? יש לפצל את סוגי הפעילות והמחזורים בגין כל מסלול.
  • אני שכיר ועבדתי שעות נוספות רבות בגלל המבצע והמעסיק לא מוכן לשלם לי, מה עליי לעשות? על פי צו ההרחבה שנחתם על ידי שר הכלכלה, המעביד חייב לשלם לך את מלוא השכר, בין אם הוא מקבל פיצוי ובין אם לאו.
  • אני תושב אשקלון, אך עובד ברחובות ונעדרתי בשל המצב הביטחוני. האם אני זכאי לקבל שכר? אתה זכאי לקבל שכר, והמעביד שלך זכאי לקבל פיצוי בגין השכר ששולם לך, על אף שהוא מצוי מחוץ ל- 40 ק"מ.
  • אני עצמאי מת"א. בתקופת הזכאות אמור הייתי לעבוד בעיקר בטווח 40 הק"מ. מה הדין? כאן תצטרך להגיש תביעה בדומה ל"מסלול מחזורים", אך תידרש להוכיח שהכנסותיך בתקופה נוצרו באזור המזכה בפיצוי (תידרש רמת הוכחה גבוהה יותר).
  • אני בעל עסק באזור התעשייה הדרומי באשקלון באיזה מסלול אבחר? על מנת לענות לשאלה זו, חשוב לבדוק את מאפייני העסק (סוג העסק, מספר עובדים, האם הפעילות עונתית? וכו'),שכן,ניתן להגיש באזור זה תביעה גם ב"מסלול אדום".
  • במהלך חודש ינואר 2014 הכפלתי את פעילות העסק – האם אני זכאי לחישוב שונה? בעקרון לא קיים בהוראת השעה מנגנון של "מקדם צמיחה". אך ניתן במקרים מסוימים, לסטות מן הנוסחה וגם במקרה בו העסק מצוי באזור התעשייה הדרומי באשקלון ומבקש פיצוי על פי"מסלול אדום".
  • אני עוסק. מה דין הפיצוי שאני מקבל ואיך אני מקבל אותו? הפיצוי הינו הכנסה מעסק וחייב להיות מוכנס לכלל ההכנסות. הפיצוי אינו חייב במע"מ. חשוב: רשות המיסים תנכה במקור 20% מס לפני העברת הפיצוי לחשבון הבנק, אלא אם כן לניזוק אישור בדבר ניכוי קטן או פטור מניכוי במקור.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לצחי שביט-אבוהב, לשעבר מנהל קרן הפיצויים ברשות המסים, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה