מבזק מס מספר 552 - 

מיסוי ישראלי  3.7.2014

רווח הון – הפסד מהפרשי שער על ניירות ערך בידי חברה האם מותר בקיזוז? - 3.7.2014

במציאות בה שער הדולר ממשיך בצניחתו, עולות שוב ושוב שאלות ביחס להפסד הנוצר כתוצאה מירידת שער החליפין בנסיבות שונות: האם הפסד זה הינו בר קיזוז או שמא עשויה רשות המיסים להתנגד לקיזוז זה.

במאמר זה נתמקד במצב בו חבר בני אדם ביצע השקעה בנייר ערך הנקובים במט"ח וחלה ירידה בשער החליפין אשר גרמה להפסד על נייר הערך.

על אף שלדעתנו וכפי שיפורט בהמשך, הפסד הון זה בר קיזוז כנגד כל רווח הון או שבח מקרקעין בידי החברה, הרי שמבדיקות שביצענו ופניות שהגיעו אלינו קיימים מוסדות כספיים אשר לא מתחשבים בהפסד מירידת שער החליפין בחישוב הפסדי ההון.

כידוע בהתאם להוראות סעיף 88 הפסד הון הינו מצב בו התמורה נמוכה מן המחיר המקורי (העלות) והכל במונחים שיקליים ליום הרכישה וליום המכירה לפי העניין. נניח כי לא חל שינוי בשער המניה בין יום הרכישה לבין יום המכירה, בעוד שער הדולר ירד, הרי נוצר חסרון כיס שהינו הפסד הון.

להבנתנו, עמדת רשות המיסים הינה כי הפסד הנובע מירידת שער חליפין אינו בר קיזוז לאור המשפט המתואר בסעיף 92 לפקודה "אילו היה רווח לא היה מחוייב במס". מכיוון שככל שהיתה עליית שער – רווח ההון היה פטור הרי שלגישת הרשויות, הפסד ההון לא יוכר.

נציין כי אנו מסתייגים מעמדה זו באופן כללי, אולם בוודאי שאין לעמדה זו מקום ובסיס ככל שמדובר בחבר בני אדם ולא ביחיד ונפרט.

העילה בגינה יחיד פטור ממס על עליית שער חליפין על נייר ערך הנקוב במט"ח הינה הגדרת מדד בסעיף 88:

"מדד" – מדד המחירים לצרכן כפי שפורסם לאחרונה לפני היום שבו מדובר מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה… על אף האמור, לענין נייר ערך בידי יחיד, הנקוב במטבע חוץ או שערכו צמוד למטבע חוץ, יראו את שער המטבע כמדד; (הדגשה אינה במקור א.ח.א).

כלומר, בעוד שבגין נכסים אחרים, חישוב הרווח הראלי והאינפלציוני יחושב בהתאם לעליית המדד הרי שבני"ע הנקובים במט"ח יבוצע החישוב לפי שינוי שער המט"ח ולא המדד. עם זאת עינינו הרואות כי הסעיף קובע כי האמור חל על יחיד בלבד ולא על חברה.

כך שככל שמדובר בחבר בני אדם אין מקום לפטור מהפרשי שער מחד (אלא להפרשי הצמדה למדד המחירים לצרכן) ואין מקום לשלילת ההפסד מאידך.

אכן בפועל ובחיי היומיום, נוטים אנו לסמוך על הפלטים והאישורים השנתיים המופקים על ידי הגופים הפיננסיים, ואולם כאמור יש וראינו כי הוצאו אישורים המתבססים על הנחת עבודה כללית כי הפסד הון מהפרשי שער אינו מקוזז, הן ביחיד והן בחברה.

אנו ממליצים לבחון האישורים המתקבלים ע"י הגופים הפיננסיים, וככל שימצא כך לפעול לתיקון המעוות.

 

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי כהן ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה