מבזק מס מספר 515 - 

מיסוי מקרקעין  10.10.2013

פטור מלא במכירת דירות מגורים לגבי התקופה שעד 1.1.2014. האמנם? - 10.10.2013

תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין (להלן: "החוק") התפרסם ברשומות בתאריך 5/8/2013 כחלק מ"חוק ההסדרים". הצעת החוק ודברי ההסבר פורסמו ביום 11/6/2013.

בהתייחס לחשיבותה של הצעת החוק כותב אהרן ברק בספרו "פרשנות במשפט": "יש ליתן משקל ניכר לנתונים בדבר תכלית החקיקה כפי שהם עולים מהצעת החוק…".

בדברי ההסבר לפסקאות (5) עד (13) לסעיף 43 בהצעת החוק, המתייחסות לסעיף 47 ו – 48א(ב2) לחוק נאמר כדלקמן:

"מוצע כי לגבי דירות מגורים מזכות שיום רכישתן לפני יום כ"ט בטבת התשע"ד (1 בינואר 2014) (להלן – "דירות ישנות") יחושב מס השבח בצורה ליניארית, כך ששבח שייוחס לתקופה שעד יום כ"ט בטבת התשע"ד (1 בינואר 2014) יהיה פטור ממס שבח, ואילו שבח שייוחס לתקופה שמיום זה ואילך יחויב במס בשיעור של 25% (שיעור המס החל היום על שבח בידי יחיד)". ובהמשך "… מוצע לפצל את השבח לשבח פטור ושבח חייב באופן ליניארי…" (ההדגשים שלנו -א.ח.א).

מכאן על פניו כי לא יחול כל מס שבח על חלק התקופה שעד 1.1.2014.

ואולם בנוסח הצעת החוק עצמה שעברה כדי חוק מחייב נקבע בסעיף  48א(ב2) כי במכירת דירת מגורים מזכה שיום רכישתה היה לפני יום המעבר (1.1.2014), השבח הריאלי עד יום המעבר יהיה פטור ממס. ההבדל בין נוסחו המחייב של החוק לבין הפרשנות אשר ניתנה לו בדברי ההסבר, הינו בעל משמעות רבה: כדוגמא ניקח מקרה בו דירת מגורים מזכה נרכשה ביום 1/1/80 ותימכר ביום 1/1/2014. אמנם מלוא השבח הריאלי יהיה פטור ממס. ואולם מה יהא על השבח האינפלציוני ?? הסעיף "שותק". אם כך יחולו לכאורה הוראות החוק הרגילות, משמע:  מלוא השבח האינפלציוני שנצמח עד ליום 31.12.1993 יהא חייב במס בשיעור של 10%!! יומחש כי הסכום האינפלציוני החייב במקרה שהודגם הינו פי 173!! מיתרת שווי הרכישה של הדירה הנמכרת.

יצויין כי מעולם לא דובר על כך בכל ישיבות ועדת הכספים שדנו רבות על מדוכת סוגיית מיסוי דירות המגורים, ונציגים ממשרדנו ליוו באופן מלא ופעיל את כל דיוני הוועדה בסוגיה. חברי ועדת הכספים לא שמעו מילה על כך מפי דוברי משרד האוצר ולו הדבר היה עולה אין בליבנו ספק שהייתה קמה התנגדות נחרצת להטלת מס כלשהו על תקופת העבר, שעל פי החוק התקף עד עתה, קיים (בהתקיים תנאי הסעיפים הרלוונטיים) פטור מלא ממס שבח – ריאלי ואינפלציוני!!

ניתן לראות אם כן, שבעוד שהכוונת המחוקק, כמשתמע בדברי ההסבר הייתה לבצע שתי פעולות במקביל החל מתאריך 01/01/2014: האחת – ביטול סעיף 49ב(1), אשר העניק פטור מלא ממכירת דירת מגורים מזכה, אחת לארבע שנים והשניה – מתן פטור מלא על מרכיב השבח עד לתאריך זה, אשר ילך וישחק בהדרגה, הרי שבפועל, נוסחו של החוק הביא לידי כך, שדירות שנרכשו מלפני 31/12/1993 ואשר מכירתן הייתה עשויה להיות פטורה ממס, יחויבו החל משנת 2014 במס שבח אינפלציוני על אף כוונתו של המחוקק.

מנגד יצויין כי היסמכות לשונית על נוסח דברי ההסבר תביא לתקלת מיסוי חמורה לא פחות: במכירת דירת מגורים שנרכשה ביום 1.1.2010 ותמכר ביום 31.12.2017 (סה"כ 8 שנות החזקה) יחול על 50% מהשבח פטור מלא ממס בעוד שעל יתרת 50% מהשבח יחול מס בשיעור של 25%. המס יחול על מלוא המחצית השניה של השבח, לכאורה גם על הרכיב האינפלציוני ("הפטור") שבו.

אבסורד מוחלט!

אין זאת לדעתנו אלא כי נפלו תקלות ניסוח כאמור בידי מנסחי ההצעה והחוק. אנו בטוחים כי לא לכך כיוונו הללו, וכי הדבר יבוא כדי תיקון חקיקה "טכני"/מבהיר בהקדם.

 

לפרטים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) אהרון צ'יסמדיה – עד לאחרונה מנהל תחום קבלנים ונדל"ן בחטיבה המקצועית ברשות המיסים ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו. 

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה