מבזק מס מספר 502 - 

ביטוח לאומי  20.6.2013

"משפט שלמה" – תוספת ילדים לנכה, חולקה בין בני זוג פרודים - 20.6.2013

ביום 12.6.2013 קבע ביה"ד האזורי לעבודה בעניין פנינה ומסעוד רפי אברהם (ב"ל 4531-07-11: ב"ל 23272-09-11) כי תוספת התלויים בעד 2 ילדים ראשונים של נכה תחולק בינה לבין בן זוגה – פרודים המקיימים משקי בית נפרדים.

בהתאם לחוק הביטוח הלאומי משולמת לנכה שזכאי לקבל קצבת נכות כללית תוספת תלויים בעד כל אחד משני ילדיו הראשונים בשיעור של 10% מסכום הגמלה הבסיסי. למוסד לביטוח לאומי (להלן: המל"ל) שיקול דעת בזהות מקבל הגמלה במקרים מסויימים, בין היתר כאשר הגמלה אינה משולמת לטובת האדם שבשלו היא ניתנת.

(בשולי הדברים, אנו מזכירים כי לתוספת תלויים מלאה זכאי נכה שאין לו הכנסות פסיביות, שכן אלה מקזזות את התוספת – שקל מול שקל).

תמצית עובדתית

לבני הזוג אברהם 4 ילדים. שני הבוגרים במשמורתו של הגבר ושני הצעירים במשמורת האישה.

  • האישה נכה ומשתלמת לה קצבת נכות כללית. היא זכאית לתוספת תלויים בעבור "שני הילדים הראשונים", וכך היה.
  • בראשית 2011 פנה הגבר למל"ל וביקש שתוספת התלויים תשתלם לו שכן "שני הילדים הראשונים" ומתגוררים אצלו ופרנסתם עליו.
  • פקידת השיקום במל"ל שבחנה את המקרה החליטה לפצל את תוספת התלויים בין שני בני הזוג.
  • בני הזוג עתרו לבית הדין בשתי תביעות נפרדות.

טענת הצדדים

  • לטענת הגבר – החוק קובע כי תוספת תלויים משולמת בעבור כל אחד "משני הילדים הראשונים", מאחר והם מצויים בחזקתו, מגיעה לו התוספת המלאה.
  • לטענת האישה – תוספת התלויים היא גמלה המשולמת לנכה, ומאחר שבמשמורתה שני ילדים נוספים שפרנסתם עליה – היא זכאית למלוא התוספת. לשיטתה, יש לפרש את החוק כך: שני הילדים הראשונים הנמצאים בחזקת הנכה ושפרנסתם עליו.

גדר המחלוקת

השאלה המשפטית: כיצד לפרש את התיבות "שני ילדיו הראשונים". האם הכוונה "לשני הילדים הראשונים", אף אם אינם מתגוררים עם הנכה, או הכוונה ל"שני הילדים הראשונים" במשמורת הנכה, אף אם אינם הילדים הראשונים במשפחה.

דיון והחלטה

ביה"ד הסתמך על הלכות שנקבעו בבית הדין הארצי לעבודה. תשלום תוספת התלויים לילדים לדברי בית הדין, צריך להתפרש בהקשר של היחידה המשפחתית וצרכיה.

מחד גיסא, תכלית קצבת הנכות לתמוך בנכה המתקשה לפרנס את משפחתה בשל נכותה. מאידך גיסא, תכלית התוספת היא תמיכה בילדים ולכן "הולכת אחרי הילדים" ומשולמת לגורם שיפעל לרווחת הילדים הראשונים, יטפל בהם וישתמש בתוספת לטובתם. 

ביה"ד קבע כי המל"ל הפעיל שיקול דעת ההולם את רגישות המקרה ונסיבותיו המיוחדות, וכי החלטתו ניתנה לאחר חקירה, דרישה ובדיקה של כלל נסיבות העניין לפי הסמכות בחוק. בסיכום: כל אחד מבני הזוג יקבל את מחצית התוספת בלבד.

 

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס – פתרונות מיסוי עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח (גלרט), למר חיים חיטמן ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה