מבזק מס מספר 502 - 

מיסוי מקרקעין  20.6.2013

הוראות המעבר בהצעת חוק ההסדרים, פרק מיסוי המקרקעין - 20.6.2013

בהצעת החוק כפי שמוצעת כיום, מוצע לבטל כליל את הוראת הפטור "הרגילה" בסעיף 49ב(1) לחוק החל מתאריך 01/01/2014  (להלן ובחוק: "יום המעבר"). (ראו מבזק מספר 497).

עם זאת, הצעת החוק  קובעת מספר הוראות מעבר, שחשוב ביותר לתת אליהם תשומת לב.

מטרת הוראות המעבר הינה הגבלת היכולת של משקיעים שבבעלותם מספר דירות שנרכשו לפני יום המעבר (להלן: "דירות ישנות"), למכור את דירותיהם בפטור מלא או כמעט מלא ממס, מיד לאחר יום המעבר, וזאת לאור החישוב הלינארי החדש בסעיף 48א(ב2) לחוק.

הוראות המעבר קובעות כי ניתן יהיה לעשות כן רק במכירת 2 דירות ישנות, בתנאים מסוימים.

בכל מכירה נוספת של דירות ישנות בתקופת המעבר או כאשר אין עמידה בתנאים שיפורטו להלן, יחויב המוכר במס מלא בשל כל תקופת השבח לפי החישוב הלינארי הישן בסעיף 48א(ב1) לחוק.

הוראות המעבר מגדירות "תקופת מעבר" והיא תקופה של 4 שנים שתחילתה מיום 01/01/2014 וסיומה ביום 31/12/2017.

במהלך תקופה זו יוכל "מוכר אחד" – כהגדרתו בסעיף 49(ב) לחוק, למכור 2 דירות מגורים מזכות  בלבד בהתאם לחישוב הלינארי החדש, ובלבד שיתקיימו כל התנאים הבאים:

  1. במכירה הראשונה של דירת מגורים מזכה בתקופת המעבר – היה זכאי למכור את דירתו לפי סעיף 49ב(1) (אילו הסעיף היה עדיין בתוקף).
  2. הן במכירה הראשונה והן במכירה השנייה, כל תקופות הצינון, אם היו נדרשות לפי סעיף 49ו כנוסחו ערב התיקון עקב קבלת הדירות במתנה, הסתיימו.
  3. המכירות אינן לקרוב, כהגדרתו בסעיף 1 לחוק, בין בתמורה ובין שלא בתמורה.

הוראות המעבר מוסיפות וקובעות כי מכירת דירת מגורים מזכה בתקופת המעבר, שאינה עומדת בתנאים תחויב במס בהתאם לחישוב הלינארי הישן בסעיף 48א(ב1) לחוק.

כמו כן קובעות הוראות המעבר, כי מכירת דירת מגורים מזכה בתקופת המעבר, שהגיעה למוכר במתנה הפטורה ממס לפי סעיף 62 החל מתאריך 01/08/2013 ("יום התחילה") ועד לתום תקופת המעבר  – תיחשב כנמכרת על ידי נותן המתנה, וזאת כדי למנוע שכפול של השימוש בחישוב הלינארי החדש במכירת דירות ישנות מעבר ל-2 המותרות.

כמו כן קובעות הוראות המעבר שלא ניתן יהיה, בתקופת המעבר, לקבל פטור לפי סעיף 49ב(2) לחוק, למי שביום המעבר היו בבעלותו יותר מדירת מגורים אחת בישראל או באזור, כאשר גם כאן תחול חזקת הדירה היחידה בסעיף 49ג לחוק.

קביעה זו נועדה כדי למנוע ניצול פטור נוסף בגין דירה יחידה לפי סעיף 49ב(2), לאחר מכירת 2 הדירות הישנות.

 

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) אהרון צ'יסמדיה ממשרדנו – עד לאחרונה מנהל תחום קבלנים ונדל"ן בחטיבה המקצועית ברשות המיסים.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה