מבזק מס מספר 497 - 

ביטוח לאומי  9.5.2013

יחסי הגומלין בין קצבאות נכות ופטור מדמי ביטוח - 9.5.2013

המוסד לביטוח לאומי (להלן – המל"ל) משלם מכוח חוק הביטוח הלאומי קצבת נכות כללית, קצבה לשירותים מיוחדים וקצבת נכות מעבודה. המל"ל משלם גם קצבת ניידות למוגבלים בגפיים התחתונות מכוח הסכם בינו לבין מדינת ישראל.

לאור ניסיון שנצבר עולה כי נכים רבים מניחים בטעות שקבלת קצבת נכות מבטיחה באופן גורף פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ו/או דמי ביטוח בריאות בגין הכנסותיהם.

להלן פירוט גמלאות הנכות והשפעתן על תשלום דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח בריאות

קצבת נכות כללית

מקבל קצבת נכות כללית, שנקבעה לו דרגת אי כושר להשתכר מלאה לצמיתות, או לתקופה זמנית רצופה של שנה לפחות (ללא 90 הימים הראשונים שבהם אינו מקבל קצבה):

  1. אם המבוטח האמור "עובד עצמאי", הוא משלם דמי ביטוח לאומי לענף נפגעי עבודה ודמי ביטוח בריאות.
  2. אם הוא עובד שכיר, המעסיק משלם בעדו דמי ביטוח לענפים נפגעי עבודה וביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ובפירוק תאגיד, ומשכר העובד המעסיק מנכה דמי ביטוח בריאות בלבד.
  3. אם יש לו הכנסות אחרות, כגון תשלום חודשי של אובדן כושר עבודה מחברת ביטוח, או פנסיה מוקדמת – הכנסות אלו פטורות מדמי ביטוח לאומי ומדמי ביטוח בריאות. אם המבוטח אינו עובד, דמי ביטוח בריאות מנוכים מהקצבה.
  4. נכים אלו שהופסקה קצבתם בשל הכנסות גבוהות (על פי חוק לרון), זכאים לקבל את השיעורים הנמוכים של דמי הביטוח במשך 36 חודשים נוספים.

אם דרגת אי הכושר אינה מלאה, או שהתקופה פחותה משנה רצופה, הנכה חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בגין הכנסותיו על פי השיעורים שחלים על שכר, או על הכנסה מעסק, או מהכנסותיו הפסיביות, בהתאם לשיעורי דמי הביטוח הרגילים.

קצבת נכות מעבודה

נכה עבודה שמקבל קצבת נכות מעבודה בשיעור 100% לצמיתות, משלם דמי ביטוח מופחתים על הכנסותיו (כפי שהוסבר לעיל). מבוטח שמשתלמת לו קצבת נכות מעבודה בשיעור נמוך מ- 100%, או שהקצבה אינה לצמיתות, חייב בתשלום דמי ביטוח רגילים מהכנסותיו. נכה כאמור שבחר לקבל קצבת נכות מעבודה במקום קצבת זקנה לאחר שזכאותו לקצבת זקנה נבחנה, משלם דמי ביטוח לאומי כמי שמקבל קצבת זקנה בפועל. דמי ביטוח בריאות מנוכים מקצבת הנכות מעבודה.

קצבת ניידות וגמלה לשירותים מיוחדים

בהתאם לחוק הביטוח הלאומי, נכה המוגבל בניידות גם בדרגה הגבוהה ביותר, או מקבל קצבה לשירותים מיוחדים, אינו זכאי לפטור מדמי ביטוח לאומי ומדמי ביטוח בריאות בגין הכנסותיו.

מבוטח פטור ממס הכנסה לפי סעיף 9(5) לפקודה 

מבוטח שזכאי לפטור ממס הכנסה אינו פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ומתשלום דמי ביטוח בריאות, אלא אם הוא מקבל קצבה כמפורט לעיל.

 

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס – פתרונות מיסוי עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח (גלרט), למר חיים חיטמן ולרו"ח (משפטן) ישי כהן ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה