מבזק מס מספר 49 - 

מיסוי ישראלי  24.12.2003

היערכות לתום שנת המס – העברת מידע לרשויות המס על ידי הבנקים – (פורסם במעריב) - 24.12.2003

האם הבנקים מחוייבים להעביר מידע לרשויות המס על הלקוחות ששילמו מס במהלך השנה החולפת? אם כן, האם הלקוחות יעודכנו על העברת הפרטים לפני שתבוצע בפועל?

מס הכנסה יקבל מהבנקים דיווח על סכומי מחזור העסקאות בחשבונות הבנק וניכויים במקור שנוכו בגין העסקאות. למיטב ידיעתנו הלקוחות אינם מעודכנים טרם העברת המידע לרשויות המס.

בהקשר למיסוי ריבית בפיקדונות של אוכלוסייה מבוגרת, הזכאית להטבות מס, קיים ממשק ישיר, להחזרת סכומי ניכוי במקור שנוכו על ידי הבנק, ישירות לחשבונותיהם של הזכאים לכך, על ידי נציבות מס הכנסה. הממשק מתבסס על גילו של בעל החשבון, ואינו אמור לחשוף פרטים אחרים, מלבד ההכנסות מריבית בחשבון זה. נציין כי מי שאינו מעוניין ב"סידור" הזה, רשאי להודיע על כך לפקיד השומה.


יש לי קרן השתלמות למורים. בשנתיים האחרונות לא הופרשו לקרן כל סכומים, שכן יצאתי לפרישה מוקדמת. אם הרווחים בגין הכספים שצברתי בעבר בקרן חייבים במס?

רווחי קרן השתלמות החייבים במס הם רק סכומי הריבית או הרווחים (לא כולל הפרשי הצמדה) שמקורם בהפקדות שמעל התקרה הקבועה בחוק, ואשר הופקדו בקרן ההשתלמות לאחר 1.1.2003.

מכאן שרווחים שנצברו לך בקרן ההשתלמות שמקורם בכספים שהופקדו לפני 1.1.2003, אף אם הרווחים עצמם נצמחו לאחר מועד זה, אינם חייבים במס, במידה ויימשכו במועדים הנקובים בחוק ובתקנות.


בתחילת 2003 רכשתי מק"מ בסך של כ-130,000 והובהר לי כי על אפיק זה עדיין לא יחול המס. האם אכן קיים על מק"מים פטור ממס, ואם כן עד מתי הוא חל?

הפטור ממס  ממשיך לחול בגין מק"מ, כמו בגין אג"ח סחירות אחרות, עד לסוף שנת 2003.

החל משנת 2004 ימוסו מכשירים אלה וזאת בגין הרווח הראלי שיצמח מהם מתאריך 1.1.2004 ואילך.העלות לצורך חישוב הרווח כאמור תהא שער המסחר הממוצע כפי שיהיה בשלושת ימי המסחר שיקדמו ליום, 1.1.2004 או העלות  שעלה נייר הערך בפועל לבעליו כשהיא מתואמת, כגבוה שבין השניים.


אנו מגישים למס הכנסה מדי שנה דו"ח על הכנסה מנכס. האם עלינו לכלול מהשנה בדו"ח זה גם את הכנסותינו מפיקדון מט"חי בחו"ל, הכנסה מפקדון שקלי בארץ וקרן נאמנות?

ככלל, מי שחייב בהגשת דו"ח על הכנסותיו והוצאותיו לרשויות המס חייב לדווח על כל הכנסותיו, לרבות על הכנסותיו הפטורות ולרבות על הכנסותיו שנוכה מהן במקור המס החוקי באופן מלא.

נזכיר כי שיעור המס החל על הכנסות מריבית מפיקדון שקלי בארץ הינו 10% או 15% (פיקדון שאינו צמוד או פיקדון צמוד, בהתאמה). מס זה אמור להיות מנוכה במקור על ידי הבנקים כך שסביר שבגין הריבית מפיקדון זה המס שולם במלואו ולא תחול השלמת מס.

בכל הנוגע לפיקדון המט"חי בחו"ל שיעור המס החל על הריבית הינו  15%. סביר כי מס זה לא נוכה במקור כך שבהחלט ייתכן שעם הגשת הדו"ח למס הכנסה תידרש השלמת מס בגין הכנסה זו.

רווחים מקרן נאמנות, כפי שכבר ציינו בעבר, נגזרים מסוג הקרן ומתחייבים במס רק על בסיס מימוש בפועל ולא על בסיס של עליית ערך. כיום, ועד סיום שנת 2003, מנוכה מס מחזור בשיעור של 1% בעת מכירה בפועל של ני"ע ובהתאם להוראות הנציבות, אשר למיטב ידיעתנו אמורות לעבור בחקיקה, תינתן אפשרות לנישומים להפוך מס זה למס סופי. כמו כן, נישומים אשר יחפצו בכך יוכלו לבצע מכירה רעיונית ב 31 בדצמבר 2003 של ני"ע שברשותם, לשלם מס מחזור של 1% כאמור ולקבע את מחיר ני"ע באותו המועד כעלות חדשה לצורך חישוב הרווח בעת מכירתו העתידית בפועל.

 

 

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה