מבזק מס מספר 473 - 

מיסוי בינלאומי  15.11.2012

פרטי חסויים של 600 חשבונות בנק בחו"ל של "מעלימי מס" פוטנציאלים, בדרך לרשות המיסים בישראל – מה הפתרון ? - 15.11.2012

לאחרונה פורסם כי רשויות המס בבריטניה קיבלו רשימה מפורטת של בריטים ואזרחים זרים אשר להם חשבונות בבנק HSBC במקלט המס ג'רזי. המידע המפורט הגיע ככל הנראה מגורם פנימי אשר הייתה לו גישה לרשימות סודיות אלו. טרם הוברר האם, כמה ולמי שילמו רשויות המס הבריטיות עבור מידע יקר ערך זה. בהקשר זה נזכיר כי לפני שנים מעטות דיסק ובו מידע מפורט דומה נמכר לרשויות המס בגרמניה תמורת כמיליון ורבע אירו.

עפ"י הפרסום, כמחצית מבעלי החשבונות ברשימה הם תושבי בריטניה והמחצית האחרת מורכבת מלקוחות זרים. בראש פרטי רשימת הזרים מככבים 602 ישראלים ורשות המיסים בישראל פועלת להשיג את פרטיהם !

נציין כי לא כל מי שיש לו חשבון בנק בחו"ל נחשב "מעלים מס". הסטאטוס המיוחד הזה שמור לתושב ישראל שלו חשבון בנק בחו"ל והוא אינו מדווח על הכנסותיו.

נושא חשוב לגביו תצטרך רשות המיסים לתת את הדעת הוא – מה ייעשה עם מידע לגבי תושב ישראל שאינו דיווח על הכנסותיו מחו"ל אולם הגיש בקשה לגילוי מרצון ? האם דרושה אבחנה בין מי שהגיש פנייה אנונימית לרשות וטרם חשף את פרטיו לבין מי שפנה באופן גלוי ? 
טוב תעשה רשות המיסים אם תבהיר נושא זה ותפרסם באופן פומבי את עמדתה. בכך ייעשה צעד נוסף לקראת מעל 1,000 אזרחים אשר פנו לאחרונה במסגרת גילוי מרצון במטרה להסדיר את חשיפותיהם הפליליות והאזרחיות.

אמנם "מבצע" גילוי מרצון על ההקלות שבו (אנונימי, ללא קנסות, ללא ריבית ואולי גם ללא הפרשי הצמדה) הסתיים ביום 27.9.2012. אם כך  מה יעשה כעת תושב ישראל שיש לו חשבון בנק זר בלתי מדווח ? ניתן לפנות לרשות המיסים בהתאם לנוהל גילוי מרצון אשר קיים משנת 2005. על פי נוהל זה ביצע משרדנו עשרות רבות של פניות טרם ה"מבצע" שהסתיים.

במסגרת הנוהל משנת 2005 משרדנו מבצע פנייה למחלקת החקירות ברשות המיסים ועם סיום הבדיקות להסרת העננה הפלילית, מתבצעת ההפניה למשרד השומה, ומוסדר גם נושא המיסוי האזרחי על ההכנסות שלא דווחו.

לעניין זה נציין כי בהצהרותיהם של מנהל ובכירי רשות המסים, שהתפרסמו בעקבות הדיווחים על הפרשה הקודמת של הדיסק הגנוב, התחייבו האחרונים לאפשר את הליך הגילוי כלפי נישומים שפנו מיוזמתם, גם אם בעתיד יתקבל מידע אודותם, כל עוד פנייתם נעשתה טרם קבלת המידע בידי רשות המסים.

נציין כי במקרה דומה בו רשויות המס הקנדיות שמו ידן על רשימת נישומים בעלי חשבונות בנק ב- HSBC השוויצרי, הוחלט כי הימצאותו של נישום ברשימת אלו שהחזיקו חשבונות בבנקים שוויצריים אינה שוללת את זכאותו להיכלל בנוהל גילוי מרצון המקומי שלהם,, אף אם פנייתו הייתה אנונימית ואף אם פנה לאחר חשיפת הרשימה, ככל  הרשות לא פנתה לנישום בנושא, קודם לפנייתו של הנישום (להרחבה ראה מבזקנו מס' 402).

 

 

מומלץ לכל מי שטרם דיווח על הכנסותיו בחו"ל לפנות בהקדם לייעוץ בנושא זה. למשרדנו ניסיון עשיר בפניות מסוג זה. 
לפרטים נוספים, נא לפנות למחלקה למיסוי בינלאומי במשרדנו- עו"ד (רו"ח) חגי אלמקייס, עו"ד (רו"ח) גדי אלימי ורו"ח (משפטן) אייל סנדו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה