מבזק מס מספר 443 - 

ביטוח לאומי  29.3.2012

השפעת הזכאות לקצבת זקנה על עובד בגיל פרישה - 29.3.2012

במבזק זה נעסוק בחבות בדמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות (להלן: דמי ביטוח) של עובד שכיר שהגיע לגיל פרישה, אשר מקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבה  (כפי שיפורט) ואשר יתכן שמגיעה לו גם (או במקום) קצבת זקנה . גיל פרישה-  הגיל שבו הזכאות לקצבת זקנה מותנית במבחן הכנסות. (במרץ 2012: גבר- 67 עד 70 ואישה- 62 עד 67 וארבעה חודשים).

ככלל, המעביד חייב לנכות דמי ביטוח לאומי ו/או דמי ביטוח בריאות מופחתים רק לפי אישור המעיד על קצבה המשתלמת בפועל, למעט כאשר יש זכאות עקרונית, כמוסבר להלן.

אפשרות בחירה בין הגמלאות השונות

קצבת נכות מעבודה וקצבת זקנה– קצבאות אלו  "חופפות" , כלומר, יש לבחור רק אחת מהן. אם המבוטח בחר לקבל את קצבת הזקנה, הוא יהא זכאי בדרך כלל  גם  למענק חד פעמי בגין נכותו.

קצבת תלויים וקצבת זקנה – קצבות אלו "חופפות חלקית", כלומר, אפשר לקבל קצבה אחת ועוד מחצית מהקצבה האחרת (קצבת תלויים –  קצבה המשתלמת עקב פטירת בן זוג מפגיעה בעבודה).

נדגיש כי:

1. כל הגמלאות לעיל – פטורות מדמי ביטוח לאומי.

2. קצבת נכות מעבודה וקצבת תלויים – פטורות מדמי ביטוח בריאות כאשר מהעובד מנוכים דמי ביטוח

בריאות במשכורת.

להלן חבויות דמי הביטוח מהכנסת עבודה של עובד שהגיע לגיל פרישה:

 

אינו מקבל קצבת זקנה  ואינו זכאי לקבל קצבת זקנה

מקבל קצבת זקנה או זכאי לקבל קצבת זקנה (2)

מקבל קצבת נכות מעבודה יציבה של 100%, ואינו זכאי לקבל קצבת זקנה   (3)

עובד

מעביד

עובד

מעביד

עובד        

מעביד

שיעור מופחת (1)

3.37%

3.15%

0

0.38%

3.1%

0.38%

שיעור מלא

9.86%

5.38%

0

0.93%

5%

0.93%

הערות חשובות

1. שיעור מופחת- עד 60% משכר ממוצע במשק (במרץ 2012- 5,171 ₪ לחודש).

2. ההכנסה פטורה מדמי ביטוח לעובד. חלק המעביד בדמי הביטוח הלאומי הוא מזערי. מקצבת הזקנה ינוכו דמי ביטוח בריאות מינימליים  (במרץ 2012: 189 ₪- יחיד, 274 ₪- זוג).

3. המעביד ינכה מהעובד דמי ביטוח בריאות בלבד. חלק המעביד בדמי הביטוח הלאומי הוא מזערי.

בשל חוסר בהירות באשר לשיעורי דמי הביטוח לעובד ולמעביד, במקרי זכאות לקצבת זקנה בשילוב עם קבלת קצבה אחרת כדלעיל,  פרסם המוסד לביטוח לאומי בחודש מרץ 2012 הבהרה ממנה עולה כי: עובד שהגיע לגיל הפרישה (ונמצא כי הוא זכאי לקבל קצבת זקנה, לאחר שהגיש תביעה לקצבת זקנה ועמד במבחן הכנסות, ובחר להמשיך לקבל קצבת נכות מעבודה במקום קצבת זקנה), יחולו על משכורתו הכללים החלים על עובד המקבל קצבת זקנה (בפועל). כלל זה חל גם על עובד המקבל קצבת נכות מעבודה צמיתה בשיעור 100%. כדי לקבל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי, ו/או  דמי ביטוח בריאות כאמור, על העובד למסור למעביד אישור מהמוסד לביטוח לאומי על זכאותו העקרונית לקבל קצבת זקנה.

מסקנות:

ככלל, יש חשיבות כספית גדולה להגיש בקשה לזכאות לקבלת קצבת הזקנה אף שבפועל בוחר העובד לקבל גמלה אחרת. חבויות דמי הביטוח יהיו נמוכות פלאים אם קיבל זכאות כאמור.גם למעביד יש כדאיות כספית לעצם זכאותו של העובד לקבלת קצבת זקנה שכן גם עלויות חלק המעביד נמוכות מהותית במקרה זה.

 

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור. נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט), חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה