מבזק מס מספר 433 - 

ביטוח לאומי  19.1.2012

אפשר לתבוע קצבת זקנה רטרואקטיבית – תיקון החוק - 19.1.2012

ביום 9 בינואר 2012 תוקן סעיף 296 לחוק הביטוח הלאומי (להלן: "החוק") בתחילה מפברואר 2012. על פי התיקון תשולם למבוטח קצבת זקנה רטרואקטיבית של 48 חודשים שקדמו לחודש שבו הוגשה התביעה למוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל").

התיקון כולל הסתייגות חשובה: מתוך התקופה הרטרואקטיבית יכולה להיות רק שנה אחת של קצבה שהזכאות שלה מותנית בהכנסות המבוטח.

רקע

ככלל, סעיף 296 לחוק מחייב מבוטחים להגיש תביעה לגמלת כסף (כולל תביעה לקצבת זקנה) בתוך שנה מיום היווצרות העילה. המל"ל רשאי לשלם גמלת כסף בעד תקופה רטרואקטיבית שאינה עולה על 12 חודשים שקדמו לחודש שבו הוגשה התביעה.

סעיף 245 לחוק קובע כי גיל הזכאות לקצבת זקנה הוא 70 בגבר ובאישה לפי חוק גיל פרישה, אולם אם ההכנסה בשנת המס אינה עולה על ההכנסה המירבית המותרת, אפשר לקבל קצבה מגיל פרישה (להלן: "גיל מותנה בהכנסות").

על פי נוסחו המקורי של סעיף 296 נעשה עוול למבוטחים ותיקים, שלא תבעו במועד את קצבת הזקנה.

מבוטחים ערערו לבתי הדין לעבודה לאחר שזכאותם הרטרואקטיבית לקצבת זקנה נדחתה. הם נדחו בנימוק כי למל"ל אין שיקול דעת, בעניין זה.

בפועל, המל"ל יוזם פניה לכלל המבוטחים כדי להזכיר להם לתבוע את הקצבה, ולכן בשנים האחרונות פחת מספר הפונים למל"ל כדי לתבוע קצבה רטרואקטיבית ובמיוחד בגיל הזכאות.

תיקון החוק

בשל שיקולי תקציב נאלץ המל"ל להגיש הצעת חוק שמאפשרת תשלום רטרואקטיבי של 36 חודשים בלבד בגיל הזכאות (שאינו מותנה בהכנסות). לאחר דיונים בועדת העבודה והרווחה של הכנסת אושר התיקון בנוסח המשופר ונוספה שנה אחת נוספת לרבות אם אותה שנה היא בגיל המותנה בהכנסות.

הנוסח המתוקן מאפשר למבוטח ותיק שתובע קצבת זקנה בגיל הזכאות לקבל קצבה רטרואקטיבית לתקופה של 48 חודשים. מתוך התקופה הזו, לא תשולם קצבה רטרואקטיבית של  יותר מ- 12 חודשים בעבור קצבת זקנה בגיל המותנה בהכנסות.

חשוב מאוד לציין את תחולת התיקון על כל תביעה שהוגשה במהלך 48 החודשים שקדמו ליום התחילה או לאחריו. כלומר, על כל תביעה לקצבת זקנה שהוגשה החל מחודש פברואר 2008 ואילך אפשר לבחון תקופת תשלום רטרואקטיבית על פי החוק בנוסחו המתוקן.

לדוגמה:

  • מבוטח מגיש לראשונה תביעה לקצבת זקנה בהגיעו לגיל 73. הוא יהיה זכאי לקצבת זקנה רטרואקטיבית של שלוש שנים ועוד שנה אחת לאחר שנערך מבחן הכנסות ונמצא שהוא זכאי לקבל קצבה בגיל המותנה בהכנסות.
  • מבוטח שמגיש תביעה לקצבת זקנה לראשונה בהגיעו לגיל 75, יהיה זכאי לקצבת זקנה רטרואקטיבית בעבור ארבע שנים, שכולן בגיל הזכאות. 

מיזם הביטוח הלאומישל משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור. 

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) וחיים חיטמן.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה