מבזק מס מספר 35 - 

מיסוי ישראלי  25.8.2003

הגישה המעורבת לפי חוזר מס הכנסה - 25.8.2003

בפס"ד שדות שניתן בבהמ"ש העליון ב- 5/2001 נקבע כי בעת מכירת חלקו של שותף בשותפות, הנכס הנמכר הנו זכות בשותפות – דהיינו עיקרון הישות הנפרדת. לפיכך לאחר פסק הדין ניתן לקבוע כי הוראות סעיף 63 לפקודה מסדירות את מיסוי הכנסותיה השוטפות של השותפות בעוד אשר בעת מכירת הזכות בשותפות יחול על המוכר מס רווחי הון כאילו מכר "מניה". חוזר מ"ה מבהיר את עקרונות השיטה המעורבת כדלקמן:

  • קביעת אופי ההכנסה, ההכרה בהוצאות וכדומה, תעשה ברמת השותפות (לקביעה שונה ראה פס"ד  עץ לבוד, ע"א 536/88).
  • מאחר והשותפות הנה גוף עסקי נפרד מהשותפים יש לאפשר ביצוע עסקאות בין שותף לשותפות ובלבד שנעשו בתנאי שוק הוגנים ושיש בהם טעם כלכלי.
  • העברת נכסים מהשותף לשותפות ולהפך תחשב כאירוע נשוא מס רווחי הון בהתאם לשווי השוק של הנכס המועבר. רווחי ההון של השותפות יחולקו בין השותפים בהתאם לחלקם בשותפות.
    • מכירת זכות בשותפות תחויב במס רווח הון כך שבעלות הזכות יכללו: תשלומים ששילם השותף בגין זכותו בשותפות, חלקו של השותף ברווחים שלא חולקו לו בתוספת השקעתו בשותפות ובניכוי חלקו של השותף בהפסדי השותפות.
    • בפירוק שותפות יש להחיל את הוראות סעיף 93 לפקודה בשינויים המחויבים שעיקרם: בהעברת נכסי השותפות לשותפים יחושב רווח ההון ברמת השותפות ויחולק בין השותפים בהתאם לחלקם בה. ביום התחלת הפירוק יחשבו השותפים כמי שמכרו את זכותם בשותפות בתמורה לנכסים שהועברו אליהם מהשותפות (עד תום שנתיים). המס ששולם בגין חלקו בהכנסות השותפות ממכירת נכסיה יזוכה מן המס החל במכירת הזכות על ידו.

    הוראות החוזר תחולנה לגבי דוחות שיוגשו בגין שנת המס 2002, יחד עם זאת יתאפשר לנישום, אשר שומותיו אינן סופיות ומעוניין בכך, להגיש דוח מתקן בהתאם להוראות החוזר.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה