בעבר קבעו תקנות מס הכנסה מכוח סעיף 102 לפקודה כי במקרה שבו חדלו יחסי עובד מעביד לפני תום "תקופת החסימה" של האופציות, יחול אירוע מס לעובד ביום שבו הופסקה עבודתו, למעט במקרה של פטירה או נסיבות מיוחדות (בדר"כ נטען כי העובד "פוטר מאונס").
תקופת הקניה הינה התקופה מיום הקצאת האופציות עד תום "שנתיים" (הרחבה בנושא תקופת ההקניה ראה מבזק מס מספר 122).
במסגרת תיקון 132 הוחלף סעיף 102 לגבי הקצאות חדשות, ותוקנו תקנות לסעיף 102 בהן לא נכללה כל התייחסות לעניין הפסקת יחסי עובד ומעביד. מכאן עולה כי בהקצאות שנעשו לאחר 1.1.2003 לא יחול אירוע מס במקרה בו הפסיק עובד את עבודתו בחברה מעניקת כתבי האופציות, לרבות אם פרש ביוזמתו, כמו גם במקרה בו תקופת ההתקשרות בין העובד למעביד אף קצרה מתקופת החסימה, ובלבד שהאופציות לא ימומשו ושישמרו יתר הוראות הסעיף והתקנות בכל תקופת החסימה.
במבזק מס מספר 148 מיום 23.03.2006, התייחסנו לקביעת המחוקק לפיה בעל מניות מהותי בחברה נסחרת בבורסה יהיה זכאי לחישוב רווחים ראויים לחלוקה בגין רווח הון ממכירת המניות. סכום הרווחים הראויים לחלוקה יינתן רק לגבי רווחים שנצמחו החל מיום 1.1.2006.
"בעל מניות מהותי" יכול שיהיה גם "חבר בני אדם" – בכלל זה חברה.
נובע מן האמור כי בגין חלק רווח ההון בגובה הרווחים הראויים לחלוקה בחברה ציבורית שמניותיה נמכרות, לא ישולם מס בידי בעל מניות מהותי שהינו חברה.
בעבר קבעו תקנות מס הכנסה מכוח סעיף 102 לפקודה כי במקרה שבו חדלו יחסי עובד מעביד לפני תום "תקופת החסימה" של האופציות, יחול אירוע מס לעובד ביום שבו הופסקה עבודתו, למעט במקרה של פטירה או נסיבות מיוחדות (בדר"כ נטען כי העובד "פוטר מאונס").
תקופת הקניה הינה התקופה מיום הקצאת האופציות עד תום "שנתיים" (הרחבה בנושא תקופת ההקניה ראה מבזק מס מספר 122).
במסגרת תיקון 132 הוחלף סעיף 102 לגבי הקצאות חדשות, ותוקנו תקנות לסעיף 102 בהן לא נכללה כל התייחסות לעניין הפסקת יחסי עובד ומעביד. מכאן עולה כי בהקצאות שנעשו לאחר 1.1.2003 לא יחול אירוע מס במקרה בו הפסיק עובד את עבודתו בחברה מעניקת כתבי האופציות, לרבות אם פרש ביוזמתו, כמו גם במקרה בו תקופת ההתקשרות בין העובד למעביד אף קצרה מתקופת החסימה, ובלבד שהאופציות לא ימומשו ושישמרו יתר הוראות הסעיף והתקנות בכל תקופת החסימה.
במסגרת תיקון 132 נקבעה הוראת שעה בסעיף 14(ב1) לפיה נישומים "מבוגרים", אשר עלו לישראל, העונים לתנאים המפורטים בסעיף, יחול עליהם מס מופחת לגבי הכנסות פיננסיות מחו"ל כבר בשנת 2003, מבלי להמתין לירידת שיעור המס לגבי הכנסות אלה לכלל האוכלוסייה בשנת 2005. שיעור המס המופחת לגביהם (15% לרווח הון וריבית הנובעים מניירות ערך זרים ו- 25% לדיבידנד על ניירות ערך זרים) חל באופן מיידי, וללא כל חישוב ליניארי.
במסגרת תיקון 147 בוטל סעיף זה מבלי לקבוע הוראות תחולה או מעבר או את שיעור המס אשר יחול על נישומים כאמור לגבי ההכנסות הנזכרות לעיל. יישום "דווקני" של הוראות החוק יביא להטלת מס "רטרואקטיבי" על הכנסות מניירות ערך זרים ומריבית, בכך שביטול הסעיף "החיה" לכאורה את הוראות החישוב הליניארי, לגבי נישומים אלו. אנו משוכנעים שלא לזו כיוון המחוקק.