מבזק מס מספר 139 - 

מיסוי בינלאומי  11.1.2006

נאמנות יוצר תושב חוץ : מקלט מס ישראלי - 11.1.2006

במסגרת תיקון 147 לפקודה הוסף פרק חדש – פרק רביעי 2: נאמנויות. תחולת התיקון מיום 1.1.2006.

הוראות הפרק מורכבות מאוד ומהוות את הבסיס החוקי למיסוי נאמנויות.

במסגרת ההוראות הוסף לפקודה סעיף 75ט – "נאמנות יוצר תושב חוץ".

בתמצית, נאמנות כאמור הינה נאמנות אשר היוצר שלה הוא תושב חוץ. מיותר לציין כי הנהנים בנאמנות זו עשויים להיות תושבי ישראל. סעיף 75ט קובע כי "נאמנות יוצר תושב חוץ" תחשב כתושבת חוץ וההכנסות של הנאמן ייראו כהכנסות של יחיד תושב חוץ.

פועל יוצא מהוראות הסעיף הוא כי הכנסות הנובעות מנכסים המצויים מחוץ לישראל לא תחויבנה  במס בישראל וזאת משום שמקור ההכנסה הוא מחוץ לישראל ורואים אותה כאילו התקבלה בידי תושב חוץ.

לאחר הרפורמות והתיקונים שבוצעו בפקודת מס הכנסה תוך הרחבת בסיס המס וביטול נרחב של פטורים ממס הרי שבאמצעות שימוש מושכל ב"נאמנות יוצר תושב חוץ" ניתן ליצור "מקלט מס" ישראלי.

כך למשל ניתן לשקול העברת נכסים לנאמנות כאמור כתחליף לצוואה. העברת נכסים ע"י תושב חוץ לתושב ישראל בדרך של צוואה תגרור חבות מס מיידית של פירות הנכסים ולעיתים אף חבות במס בעת מכירת הנכסים עצמם (בעייתיות בהגדרת "מחיר מקורי" לגבי נכס שהתקבל בירושה).

לעומת זאת, העברת נכסים ע"י תושב החוץ ל"נאמנות יוצר תושב חוץ" תאפשר אי חבות במס בישראל על ההכנסות השוטפות למשך כל התקופה שבה מצויים הנכסים בנאמנות ועל ההכנסות ממכירת הנכסים עצמם.

יודגש כי בכדי להשיג את תוצאות המס האמורות, חובה להקפיד על ההגדרות הכלולות בפרק רביעי 2 ובעיקר על הגדרת "יוצר" של נאמנות.

ייעוץ בנוגע לאמור לעיל ניתן להפנות לרו"חרן ארציולרו"חחגי אלמקייס

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה