מבזק מס מספר 112 - 25.5.2005

מיסוי ישראלי - שינויי חקיקה מהותיים

בתוכנית הכלכלית לשנת 2005 נכלל תיקון מהותי לחוק עידוד השקעות הון להלן עיקרי התיקון אשר בעיקרם מעבירים את סמכויות הביצוע בהקשר למסלול החילופי ממרכז השקעות לרשות המסים, כמו כן הוארך תוקף החוק עד ליום 31 בדצמבר 2007  בהכנתם הדגשים הבאים אלו נסתייענו בידידנו מר יהודה יואל .

  1. מסלול מענקיםיאושר מסלול מענקים רק לתכנית השקעה שיבצע "מפעל בר תחרות  התורם לתוצר המקומי הגולמי" כפי שהוגדר בחוק ואשר קיים בכל אחת משנות המס בתקופת ההטבות, את אחד מהתנאים המנויים בחוק, ובין השאר יצוא של 25% מהכנסות המפעל .
  2. המסלול החילופיסעיף  51 לחוק הוחלף ועתה הוא סעיף הגדרות בלבד, והינו נכלל בסימן חדש בפרק השביעי "סימן ב'-הטבות במס של מפעל מוטב" ובו סעיפים חדשים 51 – 51יד'. הסימן כולו עוסק במסלול המס המופחת או הפטור ממס שלא בדרך אישור מרכז ההשקעות.
  3. מסלול מס מופחת למפעלים באזור פיתוח א' בלבד נוסף " מסלול תשלום מס מופחת " אשר במסגרתו רשאי בעל מפעל מוטב לבחור במקום הפטור ממס על פי סעיף 51א' לחוק בתשלום מס חברות בשיעור 11.5% בלבד. בחירה כאמור תביא לכך שבשונה ממסלול הפטור המלא , בעת חלוקת ההכנסות כדיבידנד לא יחול כל מס חברות נוסף.
  4. בעת חלוקת דיבידנד במסלול זה ישלם בעל המניות תושב ישראל 15% ואילו תושב חוץ 4%.

    הזכאות להטבות המס הזכאות להטבות המס למפעל מוטב  תתקיים ללא צורך באישור רשות המסים (אם כי ניתן לפנות לאישור מראש) , זאת בהתקיים שני התנאים הבאים :

     א) יצוא המפעל מייצא לפחות 25% ממחזור המכירות שלו. (ההגדרה בחוק מעורפלת ומסובכת להחריד, זאת על מנת לנסות להתחמק מבעיות הסכמי סחר חוץ).

     ב) השקעה מזערית בהקמה -המפעל השקיע בנכסים יצרניים במהלך 3 השנים המסתיימות בשנה שבה בחר לראשונה בקבלת הטבות במסלול זה סכום העולה על 300 אלפי ₪ . בהרחבה- כגבוה שבין הסכום דלעיל לבין או 12% (נקבעו שיעורים נמוכים יותר בהתאם להיקף הנכסים היצרניים בחברה) מהיתרה המופחתת המותאמת של נכסי המפעל היצרניים בתום השנה שקדמה להתחלת ההשקעה המזערית.לעניין זה :נכסים יצרניים לרבות נכסים שאינם בבעלות המפעל , כלומר נכסים בשכירות .

    נדגיש כי הטבות המס יינתנו בשנת הבחירה השנה שבה הייתה לראשונה הכנסה חייבת מהמפעל המוטב. ההטבות לא יינתנו בתקופה שלאחר תום 12 שנים מתחילת שנת הבחירה ובאזור פיתוח א'- 14 שנים.

  5. בחירת מסלול ההטבות חברה מוטבת תהא זכאית לבחור את שנת תחילת ההטבות,לפי סעיף 51א. . בחירה כאמור תתבצע בהודעה שתימסר לפקיד השומה בשנת הדוח בה לראשונה מבקשת החברה ליישם את ההטבות אך לא יאוחר מתום 12 חודשים מתום אותה שנת מס. במידה והייתה הקמה מפעל בעבר או הרחבה קודמת, או אם נתקבל בעבר מענק , נדרשת תקופת צינון של שנתיים עד ארבע שנים לפני  שנת הבחירה החדשה.
  6. הכנסה מוטבתהכנסה במהלך העסקים הרגיל של המפעל לרבות,הכנסות ממכירת מוצרים שיוצרו במפעל התעשייתי גם אם רכיביהם יוצרו במקומות אחרים , הכנסות ממתן זכויות שימוש בידע או תוכנה שפותחו במפעל תעשייתי וכן הכנסה מתמלוגים , הכנסות משירותים נלווים למוצרים הראשיים כגון : תמיכה , התאמת מוצר ללקוח , פיתוח מוצר ללקוח תחזוקת המוצר ועוד .
  7. חברת משקיעי חוץ שני חידושים: א. נדרש כי ההון הזר המזערי יהא בסך של 5 מליון ₪ לפחות. משמעות קביעה זו הנה כי החל מתיקון זה השקעות הנמוכות מהסך האמור לא תקנינה לחברה את ההטבות המוקנות לחברה בהשקעת חוץ זו בהקשר לתוכניות הבאות. ב.  הובהר כי רכישת מניות על ידי תושב חוץ מבעל מניות אחר (לאו דווקא תושב חוץ) תחשב כהשקעת חוץ – קביעה זו הנה רטרואקטיבית משנת 2003. קביעת מעמדו של בעל מניות כתושב חוץ יוכרע על פי מבחני פקודת מס הכנסה לרבות בהקשר לסעיף 68א לפקודה.

עניינים חשובים נוספים וחידודים מתיקון לחוק עידוד השקעות הון, במבזקי המס הבאים.

מיסוי בינלאומי - שינויי חקיקה פיסקאליים בהונגריה

לאחרונה הוצעו בהונגריה מספר תיקוני חוק הכוללים ביטול הדרגתי של מס המחזור, הטלת מס חברות נוסף לתקופה מוגבלת, מס על נכסים עסקיים וכו'. ההצעות טרם אושרו ולהלן עיקרן כפי שנמסרו לנו על ידי ידידנו מר מייקל קווהאזי:
1. ביטול הדרגתי של מס העסקים המקומי, מס בשיעור של 2% המוטל על מחזור המכירות ומהווה מושא לביקורת רבה בשנים האחרונות. על פי המלצות הועדה יופחת המס לשיעור של 1% בשנת 2006, ל- 0.5%-בשנת 2007, ויבוטל לחלוטין בשנת 2008.
2. הטלת מס על נדל"ן עסקי .
3. הטלת מס חברות בשיעור 3% מעבר לשיעור הרגיל של 16% לתקופה בת שנתיים, 2006 – 2007.
4. הפחתת שיעור מס החברות ל-10% לרווח של עד 5 מליון HUF   הראשונים. (כ- 25,000$).
5. הפחתת שיעור המס לישויות פשוטות (EVA) מ- 15% ל- 10% (כגון חברות שהוצאותיהן עולות על 60% ממחזור עסקיהן).
6. שינוי בשיעורי מע"מ:
עסקאות שעליהן מוטל מע"מ בשיעור 5% – אין שינוי. עסקאות שעליהן הוטל מע"מ בשיעורים -15% או 25% – יאוחדו לשיעור אחיד של 20%.

מיסוי מקרקעין - חובת הודעה בהקצאה שאיננה "פעולה באיגוד"

בתיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין שתחולתו כידוע מיום 7.11.2001 נקבע, כי מיום זה ואילך הקצאת מניות בתאגיד, אף אם הינו איגוד מקרקעין, ואשר עומדת במספר תנאים, לא תיכלל  יותר בגדר פעולה באיגוד.
משכך, חדלו האיגודים ומקבלי המניות בהקצאות אשר עמדו באותם תנאים, מלהגיש מש"חים ואף הודעות כלשהן לרשות המס.
אמנם בהוראת ביצוע שפרסמה הנציבות (סעיף 2.3 לה"ב 9/2003 מיום 16.7.2003), קבעה זו כי אף שהקצאה כאמור אינה פעולה באיגוד ואינה חבת מס, הרי שהודעה יש להגיש.
לדעתנו ואף רבים אחרים סברו כך, לא היה תוקף חוקי לקביעת הנציבות, והודעות כאמור לא נמסרו.
רשות המיסים הפנימה עמדת היועצים למיניהם ובתיקון 55 לחוק מיסוי מקרקעין אשר נתפרסם ברשומות ביום 12.4.2005, הוכנס סעיף 46(ג) אשר קבע כי בהקצאה באיגוד מקרקעין אשר כאמור אינה נכללת בגדר פעולה באיגוד:"ימסרו האיגוד ובעלי הזכויות בו למנהל תוך 30 יום מיום ההקצאה, הודעה על כך בטופס שקבע המנהל…".
בהוראות התחולה ומעבר של תיקון 55 נקבע כי הוראות הסעיף יחולו גם על הקצאה שהייתה באיגוד מקרקעין מיום 7.11.2001 ועד מועד כניסה לתוקף של תיקון 55 . כחריג  פרק הזמן להודעה נקבע ל- 60 יום  מיום פרסום תיקון 55.
שימת לבנו כי למעשה מדובר בחקיקה רטרואקטיבית ברורה. בשל האמור נתפרסמו דעות מלומדים שונות לפיהן אין יכולת הטלת אשמה פלילית(בגין עבירת אי הדיווח) בחקיקה רטרואקטיבית, ויש שאף השמיעו קולם כי יפנו לבג"צ בעניין.
על אף האמור  לדעתנו, ובעיקר משום שהחקיקה הרטרואקטיבית אין עניינה כלל בהטלת מיסוי כלשהו אלא בדרישת דווח  בלבד, אשר יאפשר לרשויות לערוך בדיקה האם אכן עומדת ההקצאה בתנאים שקבע החוק,יש לציית להוראה ולהגיש הודעות כנדרש.
המועד החוקי למסירת הודעות כאמור הינו עד יום 12.6.2005.

מיסוי מקרקעין - חובת הודעה בהקצאה שאיננה "פעולה באיגוד"

בתיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין שתחולתו כידוע מיום 7.11.2001 נקבע, כי מיום זה ואילך הקצאת מניות בתאגיד, אף אם הינו איגוד מקרקעין, ואשר עומדת במספר תנאים, לא תיכלל  יותר בגדר פעולה באיגוד.
משכך, חדלו האיגודים ומקבלי המניות בהקצאות אשר עמדו באותם תנאים, מלהגיש מש"חים ואף הודעות כלשהן לרשות המס.
אמנם בהוראת ביצוע שפרסמה הנציבות (סעיף 2.3 לה"ב 9/2003 מיום 16.7.2003), קבעה זו כי אף שהקצאה כאמור אינה פעולה באיגוד ואינה חבת מס, הרי שהודעה יש להגיש.
לדעתנו ואף רבים אחרים סברו כך, לא היה תוקף חוקי לקביעת הנציבות, והודעות כאמור לא נמסרו.
רשות המיסים הפנימה עמדת היועצים למיניהם ובתיקון 55 לחוק מיסוי מקרקעין אשר נתפרסם ברשומות ביום 12.4.2005, הוכנס סעיף 46(ג) אשר קבע כי בהקצאה באיגוד מקרקעין אשר כאמור אינה נכללת בגדר פעולה באיגוד:"ימסרו האיגוד ובעלי הזכויות בו למנהל תוך 30 יום מיום ההקצאה, הודעה על כך בטופס שקבע המנהל…".
בהוראות התחולה ומעבר של תיקון 55 נקבע כי הוראות הסעיף יחולו גם על הקצאה שהייתה באיגוד מקרקעין מיום 7.11.2001 ועד מועד כניסה לתוקף של תיקון 55 . כחריג  פרק הזמן להודעה נקבע ל- 60 יום  מיום פרסום תיקון 55.
שימת לבנו כי למעשה מדובר בחקיקה רטרואקטיבית ברורה. בשל האמור נתפרסמו דעות מלומדים שונות לפיהן אין יכולת הטלת אשמה פלילית(בגין עבירת אי הדיווח) בחקיקה רטרואקטיבית, ויש שאף השמיעו קולם כי יפנו לבג"צ בעניין.
על אף האמור  לדעתנו, ובעיקר משום שהחקיקה הרטרואקטיבית אין עניינה כלל בהטלת מיסוי כלשהו אלא בדרישת דווח  בלבד, אשר יאפשר לרשויות לערוך בדיקה האם אכן עומדת ההקצאה בתנאים שקבע החוק,יש לציית להוראה ולהגיש הודעות כנדרש.
המועד החוקי למסירת הודעות כאמור הינו עד יום 12.6.2005.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה