נזכיר לקוראינו, כי כחלק מהמלצות פרויקט ה-BEPS של ארגון ה-OECD, הוקם המנגנון הרוחבי (מולטילטרלי) לתיקון האוטומטי של אמנות מס בינלאומיות (אמנת ה-MLI).
המנגנון קובע כי במידה ושתי מדינות בוחרות להחיל עליהן סעיפים מסוימים מתוך "סל" סעיפים מוצע, יחול תיקון אוטומטי באמנה בין אותן שתי מדינות אשר בחרו להחיל עליהן את אותם הסעיפים, וכל זה ללא צורך בחתימה מחדש על אמנת המס.
לדוגמא, מדינה יכולה לבחור ל"תקן" את אמנת המס שלה בהיבטי מוסד קבע, טיפול בישויות שקופות, סוגיות הקשורות לביטול כפל מס וכן סוגיות נוספות.
התיקון באמנה בין שתי המדינות יחול החל מהמועד בו שתי המדינות בחרו להחיל את אותם הסעיפים עליהן.
ניתן לקרוא בהרחבה על הפרויקט במבזקנו מספר 913 בו סקרנו את חוזר מס הכנסה בנושא יישום אמנת ה-MLI.
חשוב להבין שאופן הפירוש של סעיפים מסוימים באמנה אינו פשוט, על אחת כמה וכמה לאחר התווספות אמנת ה-MLI.
זה גם המקום להזכיר כי במידה וקיימת אי בהירות לגבי סעיף זה או אחר באמנת מס מסוימת, יש לגשת לדברי ההסבר של האמנה הספציפית ואף לפרוטוקולים הרלוונטיים על מנת לשפוך אור על סוגיות אלה.
בשל האתגר הנוסף שבתוספת החדשה – אמנת ה-MLI, ארגון ה-OECD השיק עוד בשנת 2017 מאגר נתונים לצורך סיוע ב"כריית" הנתונים הרלוונטיים לאמנת ה-MLI בין שתי מדינות.
מאגר זה סייע לקורא להבין איזה שינויים חלים בקשר לשתי מדינות ספציפיות.
נעדכן את קוראינו כי ביום 29/06/2023 ארגון ה-OECD השיק גרסה משופרת למאגר הנתונים אשר נועד לסייע ולהקל על אופן יישום ה-MLI, מצ"ב בקישור זה.
אחת התוספות הבולטות הינה הוספת נתונים היסטוריים- כך שכעת ניתן לבחון מהם הסעיפים הרלוונטיים של אמנת ה-MLI לנקודת זמן ספציפית.
כמו כן, הממשק החדש ידידותי יותר למשתמש ביחס לזה הקודם.
נציין כי עדיין מדובר בהליך מורכב, שכן יש להבין איזה סעיף תוקן באמנת המס בין שתי המדינות, ואז לחפשו באמנת המס המולטילטרלית הכללית כדי להבין מהי ההשפעה על האמנה הקיימת.
למשרדנו ניסיון רב שנים במיסוי בין לאומי בכלל ובסוגיות הקשורות לאמנות מס בפרט.
בכל סוגיה, שאינה נהירה דיה, לקוראינו – אתם מוזמנים לפנות למשרדנו בעניין.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח נדב ליבנה, ממשרדנו.
שיתוף: