בשורה חשובה ומשמחת לתושבים ואזרחים אמריקאים המחזיקים בחברות ישראליות:
לפני מספר שבועות (ב- 20 ביולי השנה), פרסמו משרד האוצר האמריקני וה- IRS תקנות סופיות (TD 9902) המחריגות מהוראות ה- GILTI הכנסות הכפופות למס זר בשיעור גבוה.
נזכיר שבמסגרת רפורמת המס בארה"ב (The Tax Cuts and Jobs Act, בתוקף משנת 2018), הוטלו גזירות על תושב או אזרח אמריקאי (US Person) המחזיק בחברה מחוץ לארה"ב (ככל שהחברה הזרה מוחזקת על ידן בשיעור של 10% או יותר ובתנאי שסך US Persons מחזיקים יחד בחברה, בשיעור העולה על 50%). בפרט, הוראות ה- GILTI הדרקוניות (Global Intangible Low-Taxed Income), חלות על כל "US Person" המחזיק בחברות תושבות ישראל: יחידים וחברות תושבי ארה"ב וכן יחידים תושבי ישראל שהם אזרחים אמריקאים או שמחזיקים ב- Green card.
בהתאם להוראות ה- GILTI, יראו את הכנסתה החייבת של החברה הישראלית בשנת המס הנבחנת (בשינויים מסוימים, ללא קשר לאופי פעילותה) כאילו חולקה לבעל המניות האמריקאי כדיבידנד, בין אם הרווח חולק אליו בפועל ובין אם לאו, והוא יתחייב במס בארה"ב בשיעור המס השולי של בעל המניות (עד כדי 37%). להרחבה ראו מבזק מס' 742.
ההחרגה: החלת עקרון ה- High tax exclusion על כללי ה- GILTI:
התקנות הסופיות משמרות את הגישה הבסיסית והמבנה של התקנות המוצעות בנושא זה בשנת 2019 (ראו מבזק מס' 811), עם שינויים מסוימים: התקנות מאפשרות, על פי בחירתו של בעל המניות האמריקאי, להחריג הכנסות הכפופות לכללי ה- GILTI, ככל שהכנסות אלו כפופות למס בשיעור גבוה במדינת מושבה של החברה הזרה. הכנסות נחשבות לכפופות למס גבוה אם שיעור המס הזר האפקטיבי החל עליהן עולה על 90% משיעור מס החברות הפדרלי המירבי בארה"ב (כיום 21%), כלומר 18.9%. כאמור, אם שיעור המס הזר האפקטיבי על ההכנסה הנבחנת עולה על 18.9%, ניתן לבחור להחריג הכנסה זו מתחולת ה- GILTI.
המשמעות היא, שהכנסותיה החייבות של חברה תושבת ישראל הכפופה (אפקטיבית) למס חברות בשיעור של 23%, לא תהינה כפופות לכללי ה- GILTI.
התקנות הסופיות עוסקות גם בחישוב שיעור המס הזר האפקטיבי. בסופו של דבר נבחרה גישת ביניים – גישת "היחידה הנבדקת" (tested unit). ככלל, גישה זו מבחינה בין הכנסותיהן של היחידות השונות של החברה הזרה.
"יחידה" היא אחת מאלו: (1) החברה הזרה עצמה, (2) מוסד קבע של החברה הזרה במדינה אחרת, שאינו כפוף למס במדינת מושבה (כפי שנהוג למשל בצרפת, בריטניה, קפריסין), או (3) ישות משפטית בבעלות החברה הזרה, שהיא תושבת מדינה אחרת, אם היא נחשבת לשקופה בארה"ב ואינה כפופה למס במדינת מושבה של החברה הזרה. לצורך בחינת שיעור המס האפקטיבי, יש לאחד רק הכנסות של יחידות שהן תושבות אותה מדינה.
דגשים:
-
תחולת השינוי: החרגת ה- high tax exclusion תקפה, רטרואקטיבית, מעת תחולת הרפורמה, קרי משנת המס 2018. נישומים יוכלו לתקן את דוחותיהם בהתאם, בפרט, לחזור בהם מבחירה ב- "Section 962 election" שמהווה "חילוץ" חלקי לתחולת ה- GILTI (הרחבה במבזק מס' 742).
-
דיני המס החלים: ההכנסה של כל "יחידה" נקבעת על פי דיני המס בארה"ב ולא על פי דיני המס במדינת מושבה (במקרה של חברה ישראלית – הוראות הפקודה).
-
קיזוז הפסדים: ההכנסה הנבחנת היא הכנסתה החייבת של החברה הנבחנת ללא קיזוז הפסדים שנים קודמות (וללא קיזוז הפסדים לאחור כפי שניתן על פי דיני המס בארה"ב).
-
מיצוע שיעור המס: חברה תושבת ישראל עדיין עלולה להיות כפופה לכללי ה- GILTI, אם היא נהנית משיעור מס מופחת, למשל במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, לרבות הטבות הניתנות למפעל מועדף או הטבות במסגרת הפרק השביעי1 לטובת הקמה, הרחבה או רכישה של מבנה להשכרה למגורים. בנסיבות המתאימות ואגב תכנון מוקפד, גם חברה מוטבת כאמור תוכל למצע את שיעור המס האפקטיבי החל עליה לכדי למעלה מ- 18.9%, ככל שיש לה גם הכנסות שאינן מוטבות, הכפופות למס בשיעור של 23% (כדוגמת הפרשי שער שאינם אינטגרליים, או מפעילות אחרת).
לפרטים נוספים, ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח גדי אלימי ושאר חברי המחלקה הבינלאומית במשרדנו.
שיתוף: