מבזק מס מספר 1042 - 

מיסוי ישראלי  5.12.2024

חקיקה – זרקור נקודתי של "לחץ פיזי לא מתון" – בהצ"ח התוכנית הכלכלית - 5.12.2024

במסגרת הצ"ח "התוכנית הכלכלית" מיום 4.12.2024, נכללים מאות תיקונים. מטבע הדברים ב"חוק הסדרים" שכזה, רק הבולטים שבהם נדונים ממש.

בחרנו להציג כמה תיקונים קטנים אך דרמטיים מסימן ג' להצעת החוק שכותרתה "צמצום ההון השחור":

א. סעיף 32 לפקודה מכיל רשימה ארוכה של הוצאות שאינן מותרות בניכוי.

מוצע להוסיף עליהן:

  • הוצאה ששולמה תוך הפרת "חוק המזומן", קרי הוצאה ששולמה במזומן בסכום העולה על 6,000 ₪ – לא תותר בניכוי !

 

  • כל מי שחייב בניהול פנקסי חשבונות (סעיף 130 לפקודה, שזה כמעט כל הנישומים), יאסר עליו מעתה לשלם במזומן סכומים כוללים העולים על 200,000 ₪ בשנה !

מי ששילם סכומים מצטברים העולים על 200,000 ₪ לשנה – הוצאותיו שמעבר לסכום זה, לא יותרו לו בניכוי  !

 

  • ידועים המושגים "חשבוניות ישראל", ו"מספרי הקצאה" – הטורדים כיום את מנוחתם של מרבית העוסקים המורשים בישראל.

עד עתה מי שקיבל שרות, שילם וקיבל חשבונית מס בסכום העולה על התקרה (עד סוף שנת 2024 – 25,000 ₪, ומשנת 2025 כנראה – 20,000 ₪, הכל לפני מע"מ), שלא קבלה "מספר הקצאה" – לא היה יכול לקזז את מס התשומות הגלום בחשבונית המס שקיבל. הוראת חוק חדשה זו בחוק מע"מ, היא כבר בגדר חדשות ישנות:

מעתה המחוקק דורש הקבלה גם לעניין מס הכנסה: חשבונית מס שקיבל נישום, וסכומה (לפני מע"מ)  עולה על התקרה כאמור,  אשר אין בה "מספר הקצאה" – לא תותר כהוצאה לצורכי מס !

ממש לא למותר לציין, כי עצם קביעת סכום תקרה מירבי לחשבונית מס אשר חריגה ממנו בלא קבלת "מספר הקצאה", תשלול את ניכוי ההוצאה כליל, הינו בגדר רעידת אדמה סמויה, בדיני המס:

מן המפורסמות הוא כי בשונה מחוק מע"מ – בו קבע המחוקק במפורש כי לא ניתן לנכות מע"מ תשומות בלי קיומם של חשבונית מס או "מסמך אחר" – הרי שבעניין מס הכנסה, המחוקק לא קבע דבר, ואקסיומה עובדתית זה שנים היא כי די בקיומה של ראייה לקיומו של תשלום או עמידה בהוצאה, כגון חוזה או אף קבלה בלבד – כדי שההוצאה תנוכה לצורך קביעת ההכנסה החייבת.

מעולם לא נקבע בעבר, כי תנאי להכרה בניכוי הוצאה הוא קיומה של חשבונית מס, בלי כל קשר לסכומה או גובהה.

 

חשוב גם לציין כי שינוי תפיסה דרמטי זה, הינו רק תוצאה לשונית (ולא חד משמעית) של נוסח הסעיף המוצע, אך בדברי ההסבר – אין כל התייחסות או ניסיון להתמודד מקצועית עם סוגיה זו.

בדברי ההסבר נכתב רק שהמחוקק מעוניין להתמודד עם תופעת חשבוניות מס שהוצאו שלא כדין… וכן כי "תיקון זה נועד לייצר הקבלה בין הכלל החל בניכוי תשומות בהתאם לחוק מע"מ , לבין הכלל אשר יחול על ניכוי הוצאות".

בדברי ההסבר אין אף מילה על שינוי גישה דרמטי, אשר ידרוש מעתה קיום חשבונית מס, כדי להתיר הוצאה בניכוי גם לעניין מס הכנסה.  לא זו הדרך לשנות עקרונות יסוד בהלכות המס.

 

ומכיוון שחיקוק מוצע זה הוא אגרסיבי, ולא מנומק כהלכה – לא מן הנמנע כי יטען כנגד הפרשנות הפשטנית העולה מהסעיף המתוקן, ככל שיחוקק, כי רק אם תוצא חשבונית מס כזו, שלא ניתן לה מספר הקצאה, הרי שההוצאה לא תוכר בניכוי, בדיוק לפי לשון הסעיף המוצע. קיומה של חשבונית מס כזו עלול אכן להקים חשש שמי שהפיק אותה עשה זאת שלא כדין, והיא עלולה לפגוע באוצר המדינה, כמאמר דברי ההסבר הצה"ח.

ואולם, ככל שלא תוצא כל חשבונית מס, ועצם עמידתו של הנישום בתשלום,  תוכח בדרך אחרת כגון תעוד ההעברה בנקאית ו/או בקיום קבלה,  הרי שהדבר יכול לעמוד גם לשונית – בדרישות הסעיף החדש, וגם בקיום מטרת התיקון המוסברת במפורש בדברי ההסבר – כך שבמצב זה, אין כל חשש בקיומה של חשבונית מס שהוצאה שלא כדין,  שכן היא לא הוצאה כלל.

 

ב. ועתה לתיקון מוצע הגיוני ומתבקש:

סעיף 32א לפקודה קובע כי תשלומים ששילם נישום ואשר היה אמור לנכות מהם מס במקור ולא ניכה, הרי שהללו לא יותרו לו בניכוי, אלא אם הגיש דיווח מפורט אודות מקבלי התשלומים, הסכומים ששולמו להם, ונתונים מפורטים אחרים.

תוצאה ישירה מנוסח הסעיף הקיים עד היום היא כי רבו המקרים שבהם:  מחד – לא נוכה מס במקור אשר היה אמור להיות מנוכה, חייב המס (מקבל התשלום), אינו משלם את המס המתבקש מהתשלומים שקיבל, לרבות מקרים שהחייב נעלם, מת או פשט את הרגל, ומאידך – משלם התשלום שלא עמד בהוראת החוק, ולא ניכה המס במקור כפי שהיה צריך לנכות, די בכך שהגיש את הדוח המפורט כאמור, וכל תשלומיו הותרו בניכוי.

מי יצא בחסרון כיס ממצב זה ? המדינה.

עתה מוצע להוסיף בחקיקה כי לא די שמי שלא ניכה המס במקור שהיה חייב לנכותו לפי הוראות החוק, יגיש לפקיד השומה את הדוח האמור – אלא תנאי הכרחי לעצם התרת ניכוי תשלומיו אלו כהוצאה, הוא – כי יעביר גם את המס שהיה אמור לנכות במקור, לפקיד השומה.

 

במבזקים הבאים, ועם התקדמות הליכי החקיקה, נוסיף ונאיר לכם נקודות חשובות מהתיקונים המוצעים, ואלו שיעברו בסופו של דבר.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

 

 

 

 

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה