בשנים האחרונות, טופס 150 (הצהרה על החזקה בחבר בני אדם תושב חוץ) עבר מספר מתיחות פנים. לאחרונה עודכן שוב הטופס, ונכללו בו התייחסויות רבות נוספות, המשקפות תיקוני חקיקה שכבר נערכו, תיקוני חקיקה צפויים ועמדות של רשות המסים.
כידוע, טופס 150 הינו נספח המצורף לדוח השנתי ובו מצהיר הנישום על החזקותיו השונות בישויות זרות (חברות, שותפויות).
כמו כן, עליו לציין פרטים לא מועטים ביחס לאותן יישויות זרות ומנהליהן. בהחזקה ישירה – הדיווח בטופס 150 נדרש בכל שיעור של החזקה. הדיווח נדרש גם כאשר ההחזקה הינה בעקיפין, ככל שמכפלת שיעורי ההחזקה של הנישום באותה ישות בשרשרת ההחזקות הינה 10% או יותר.
בטופס (עוד לפני עדכונו), נדרש הנישום לציין את סיווג החבר לצורכי מס במדינת מושבו.
כדוגמת חבר בני אדם מסוג LLC שהינו שקוף לצורכי מס בארה"ב (זה המקום להזכיר שהנישום לא יצא ידי חובה בסימון כאמור, אם ברצונו להחיל השקפה גם בישראל מכוח חוזר מ"ה 5/04; זאת יש לציין בנפרד על גבי הטופס או בנספח לדוח), או כדוגמת שותפות יוונית, שהינה דווקא אטומה לצורכי מס ביוון.
אחת מהתוספות החדשות היא התייחסות לשינוי סיווג החבר בעבר, משקוף לאטום.
האם רשות המסים מבקשת לראות בשינוי הסיווג אירוע מס בישראל? להבנתנו, שינוי סיווג כאמור לצורכי מס במדינה זרה אינו מהווה אירוע מס, ומטרת התוספת היא לוודא שה- LLC לא נותר שקוף בישראל בעוד הוא כבר בחר להיות אטום בארה"ב.
סעיף אחר שנוסף הוא טכני במהותו – מספר התאגידים שהחברה הזרה מחזיקה.
לא ניתנה הנחיה מקילה לסעיף זה, ומן הסתם, מידע זה אינו תמיד ידוע לנישום: כך למשל, יחיד המשקיע ב- LLC במסגרת קבוצת השקעה, לא יודע כיצד מאורגן מבנה ההחזקות מהישות המוחזקת ישירות על ידו ועד ליישות המחזיקה בנכס (והוא בדרך כלל כולל מספר ישויות).
חנ"ז וחמי"ז – הנישום נדרש לציין האם הוא יודע מהו שיעור הרווחים הפסיביים של החבר הזר ביחס לכלל רווחיו, ולנקוב באותו שיעור; כנ"ל לגבי שיעור הכנסות החבר ממשלח יד מיוחד.
התוספות נובעות, להבנתנו, מתזכיר החוק לתיקון הפקודה לעניין חברה נשלטת זרה -חנ"ז וחברת משלח יד זרה – חמי"ז (ראו לעניין זה מבזקנו מס' 986).
בפרט, מוצע בתזכיר האמור להפחית את השיעור של ההכנסות הפסיביות הנדרשות לשם הגדרת חברה כחנ"ז, ולקבוע כי יתמלא התנאי אם לפחות שליש מהכנסת חבר בני האדם בשנת המס היא הכנסה פסיבית או שלפחות שליש מרווחיו נובעים מהכנסה פסיבית (להבדיל מהתנאי כיום – מרבית ההכנסות או הרווחים). עוד מוצע בתזכיר לקבוע כי אם חבר בני האדם הוא תושב מדינה שהיא משטר מס מזיק או מדינה שאין לישראל עמה הסכם לחילופי מידע, היא תוכל להיות מוגדרת כחנ"ז אף אם לא עומדת בתנאי לגבי שיעור ההכנסות הפסיביות הנדרש.
תיקונים טכניים שנוספו ונועדו לבחון את תחולתן של הוראות החנ"ז והחמי"ז:
האם החברה היא חברת מעטים (אחד מהתנאים לקיומה של חמי"ז);
האם החבר מגיש דוח על הכנסותיו במדינה הגומלת; האם קיימות הכנסות פטורות והכנסות שלא בבסיס המס במהלך השנה; והאם ישנם סכומים שנוכו לצורכי מס באותה מדינה שאינם מוכרים כהוצאה או כניכוי בישראל (לעניין בחינת "דיני המס החלים" וה"רווחים שלא שולמו");
האם ישנה "חברה עסקית" באשכול החברות (לעניין בחינת תנאי ההחזקות הפסיביות בחנ"ז);
האם החבר מגיש דוח מאוחד הכולל הכנסותיהן של חברות אחרות.
נציין, בהיבט הפרקטי, שראוי היה שהטופס יכלול אופציה של "לא יודע" ו- "לא רלבנטי", כדי לאפשר לנישום ולמייצגו להביע באופן ראוי את עמדותיהם וידיעותיהם. עוד ראוי היה לכלול (סוף סוף) את האפשרות לבחור בהחלת חוזר 5/04 במסגרת הטופס.
לבסוף, נציין כי לא נקבעה הוראת תחילה מסודרת, והטופס נכלל באתר רשות המסים כנספח להגשה כבר במסגרת דוח לשנת 2023.
תיקונים אלו הם לכאורה טכניים, אך הם מהותיים בעיקרם, ונועדו גם להרים דגלים אדומים במבני החזקות בינלאומיים. בנוסף, המידע המבוקש דורש העמקה יתירה בדיני המס החלים על החבר הזר במדינת החוץ ובמבנה ההחזקות והפעילות – הרבה יותר מכפי שהנישום ומייצגו נדרשים אליו היום.
לאור האמור, מומלץ בחום למלא טופס זה בקפידה ובליווי מומחה.